Kendo

Fotvård

2007-04-04 15:24 #0 av: AnnaL

Blåsor, förhårdnader, sprickor, stukningar och hälsporre. Här finns en sammanställning av fotrelaterade åkommor, hur de förebyggs och behandlas, samt länkar vidare till mer information.

Vikten av välvårdade fötter behöver ingen introduktion för kendoka. Jag har här sammanställt information om de vanligaste åkommorna vi drabbas av och vad man kan göra för att minska besvären och risken att få stora problem. Kom ihåg att diabetiker och fötter är en sak för sig och att särskilda förutsättningar gäller för människor med denna sjukdom.

 

Artikeln är indelad i följande kategorier.

  1. Fotkräm
  2. Blåsor
  3. Förhårdnader och liktornar
  4. Sprickor
  5. Stukningar
  6. Hälsporre
  7. Skydd

Ta hand om oss!
Ta hand om oss!

1. FOTKRÄM

Förhårdnader, liktornar och sprickor förebyggs med mjuka fötter, och jag börjar med att ta upp lite information om fotkräm och fortsätter med följden av torra fötter nedan.

 

Normalt duger vilken kräm som helst till att hålla fötterna smidiga, mjuka och fuktiga, men ibland behöver man ta till det tunga artilleriet. Nyckelingredienserna i en väl fungerande fotkräm är karbamid, glycerin och mjölksyra; alla väldokumenterade för sina egenskaper som fuktbindare.

 

Karbamid finns naturligt i huden, och om hudens normala tillväxtcykel störs minskar halten karbamid och därmed mängden fukt i huden. Fotkrämer med karbamid har olika procenthalt av ämnet, och det sägs att en koncetration av 10% eller mer gör huden mindre grov, lindrar trycksår och mjukar upp förhårdnader. Källan jag har hämtat till informationen om karbamid är hudkrämstillverkaren Eucerin, så läsaren får själv avgöra om den finner informationen pålitlig. Jag själv har använt hudkrämer från Apoteket med 10% respektive 25% karbamid och tycker mig uppleva en väsentlig skillnad mellan krämerna. Hur det faktiskt förhåller sig vetenskapligt kan jag inte styrka.

 

Glycerin och mjölksyra är som sagt även de fuktbindare, och mjölksyra tar även bort döda hudceller.

 

Smörj inte sår och undvik kräm mellan tårna där det ska vara torrt. Man kan packa in torra fötter genom att smörja in dem före läggdags och sova hela natten med sockor på.

 

Se Eucerin om torr hud.

2. BLÅSOR

Troligen är detta den första fotskada en ny kendoka kommer i kontakt med. Tyvärr är det svårt att förebygga i vårt fall, och svårt att behandla. Rena fötter sägs vara listigt, men inte hjälper det oss som hasar runt på gympasalsgolv särskilt mycket. Vårdguiden rekommenderar att söka vård om det blir var i såret och huden runt om blir kraftigt röd och varm.

 

Tvätta blåsor med tvål och vatten, punktera dem inte och avlasta eventuellt med specialplåster när du inte tränar.

 

Mer om skavsår och blåsor på Vårdguiden.

3. FÖRHÅRDNADER OCH LIKTORNAR

Förhårdnader uppstår om foten utsätts för tryck och nötning under lång tid, och de kallas för liktornar om de pressas inåt och ger smärta vid tryck. Uttorkad hud bidrar till förhårdnader.

 

Förhårdnader och liktornar slipas helst i torrt tillstånd (men gärna uppmjukade efter ett fotbad). En fotfil av sandpapper är att föredra, och om man kan fila fötterna oftare med ett finare sandpapper så är det bättre än att fila sällan med ett grovt. Undvik metallraspar på tassarna. Tvätta och smörj fötterna efteråt. Undvik att torka ut huden genom att till exempel tvätta den för ofta. Använd kanske duscholja istället för tvål och se till att skölja bort alla duscholja- eller tvålrester.

 

Apoteket rekommenderar Compeed plåster mot förhårdnader och filtringar för tryckavlastning på liktornar. Om liktornar skriver Apoteket:

För att luckra upp liktornar är flytande vårtmedel bra. Ett effektivt plåster vid liktornar är Hansaplast Cornina. Efter 2 dagar tar du bort plåstret och efter 4 dagar kan du pilla bort upplöst hornlager.

Apoteket

4. SPRICKOR

Spricka i en stortå.

Sprickbildning kan förebyggas med enkelt fotvård. Då en kendofot utsätts för stora påfrestningar är det inte säkert att en välvårdad fot klarar sig undan sprickor, men den har åtminstone en bättre chans än den fot som överges åt sig själv. Sprickorna kommer oftast som en följd av förhårdnader som inte har behandlats. Förebygg genom att sköta om förhårdnader enligt ovan, och hålla fötterna rena och mjuka.

 

När sprickor har uppkommit kan man påskynda läkeprocessen på flera sätt, där det mest självklara är att hålla foten så ren som möjligt. Att undvika vidare belastning på sprickan är ett annat givet råd, men inte alltid ett alternativ för en aktiv kendoka. En fotvårdsspecialist kan också vara lämpligt om ekonomin så tillåter.

 

En möjlighet är att göra rent sprickan ordentligt (en god vän till mig gör detta med väteperoxid; jag vet inte hur lämpligt det är, men det gör tydligen ont) och sedan sätta ett zinkplåster över den. Som receptfria läkemedel föreslår Apoteket följande:

Om de gör ont kan du prova med att stryka på lokalbedövande Xylocain salva. Självsprickor läker lättare om sårkanter hålls ihop. Du kan använda Mezinc medicinskt plåster med zink som har en positiv effekt på sårläkningen.
Apoteket

Hudsalvan Ker-ice finns att köpa från deras webbplats och ofta hos Granngården, Lantmännen samt många fotspecialister. Den har från kendoka fått högsta betyg för att läka sprickor fort.

 

Landstinget Kronoberg har en utförlig artikel om fotvård för diabetespatienter i vilken det finns information att finna om infektioner i fotsprickor:

Infektion i fotsår utgör en risk för snabbt progredierande, allvarliga infektioner. Infektionsdiagnostik är dock svår. Alla sår är koloniserade med bakterier. Ett positivt odlingssvar är inte lika med infektion. Normal kolonisation stör ej sårläkningen. Gulsmetiga beläggningar bestående av fibrin, vita blodkroppar och avstötta celler ses ofta i sår och är inte tecken på infektion. Vid ytlig infektion är stafylokockinfektioner vanliga.

Landstinget Kronoberg

... och stafylokockinfektioner behandlas med penicillin. Håll med andra ord ett öga på dina fotsprickor och uppsök vården om du misstänker att de inte läker på ett hälsosamt sätt.

5. STUKNINGAR

En för lång hakama höll på att sätta stopp för min kendo innan jag på allvar hade börjat, då jag fick två stukningar på samma fot inom en månad. Den första tog flera veckor på sig att läka, den andra stukningen var i stort sett helt bra efter två dagar, och då såg ändå den andra mycket värre ut och var långt mer smärtsam. Skillnaden var att medan den första i stort sett ignorerades av mig så lindades den andra hårt omedelbart efter att skadan uppkom. Det visade sig att stukningar inte var ett läge att visa sig vara macho i.

Vid en stukning eller vrickning bänds muskler och leder isär på grund av alltför stora påfrestningar och felaktig belastning. Muskler och leder återgår till sitt läge, men det kan bli en blödning under huden. Blödningen gör att det stukade stället blir svullet och gör ont.

Vårdguiden

Jag ska börja med att nämna att vad som verkar vara en stukning kan vara en fraktur. Det kan också kännas som att foten håller på att ramla av när den bara är vrickad. Vad jag menar är att man kan vara lite uppmärksam, kolla om lederna går att böja normalt, känna efter om några punkter är särskilt smärtsamma och helt enkelt hålla stukningen under observation. Kontakta vårdcentralen vid misstänkt fraktur.

 

Lägg foten i högläge omedelbart efter stukningen, linda den (det är alltså bäst att linda foten när den är placerad högt) och håll den stilla. Kylbalsam kan vara skönt om man kommer ihåg att smeta på det före bandaget...Lindningen kan sitta hårt de första 20-30 minuterna, men lätta på förbandet om huden utanför blir blå. Vårdguiden rekommenderar att man vilar foten i minst två dagar för att påskynda läkningen, och att man kan sova med ett par kuddar under foten för att den ska vara högt även under natten. Jag föreslår att man vidtar någon åtgärd för att stabilisera fotleden (tejp eller speciellt vrist-/fotledsstöd) när man sedan börjar träna på nytt eftersom det är lätt hänt att slita upp en gammal skada.

 

Upprepade stukningar av fotlederna kan bero på svaga muskler i ankeln. Oavsett om så är fallet eller inte är balansträning en nyttig metod som stärker musklerna runt fotleden. Enklaste sättet är stå på ett ben, vill man försvåra så blundar man och vill man skryta för sina kompisar går man upp i yogapositionen trädet, örnen, eller om man är på gott humör tredje krigaren.

 

Läs mer om stukningar på Vårdguiden, som också har en illustration för hur man lindar en stukad fot.

6. HÄLSPORRE & PLANTAR FASCIIT

Netdoktor.se skriver man att risken för hälsporre är förhöjd för kraftiga och överviktiga personer, medelålders personer, "helgidrottare" och personer med okorrigerad felställning i foten. Vi kan lugnt lägga till kendoutövare på den listan, och inte bara de som koncentrerar sin träning till helgerna.

 

Hälsporrarna sprider sig som pollen runtom i kendosverige, och i min klubb börjar larmen gå om att någonting måste göras; en förändring måste ske. Debatten om varför hälskador är så vanliga i kendo och hur de kan undvikas är inte ett föremål för den här artikeln, men jag ska här ta upp vad hälsporre är och vad man, förutom att förändra sin träning, kan göra för att undvika att få skadan.

Hälsporre är resultatet av lång tids felaktig belastning av de stora senytorna under fotsulan. Detta ger upphov till smärtor i hälen. I ett försök att reparera upprepade småskador i senan börjar kroppen lagra in kalk där senan fäster sig till hälbenet. Efter hand utvecklas det ett litet kalkhorn på hälen, en så kallad hälsporre. Hälsporren är alltså resultatet av en process som är möjlig att avbryta innan hälsporren utvecklats.

Netdoktor.se

Illustration av hälen. Källa: Fysiofix, http://www.fysiofix.seNetdoktor.se kan vidare berätta att under hälen sitter en fettkudde som, tillsammans med ett senband som löper under fotsulan, dämpar kroppens belastning på foten. När vadmuskler och hälsenor överansträngs tänjs fotsulans senband ut, något som kan resultera i en sträckning, inflammation och små bristningar av senbanden. Fotens muskler skyddar ett skadat senband genom att dra ihop sig varje gång man vilar benen, och på detta vis försvinner smärtorna i hälen. När man sedan lägger tryck på foten igen så blossar smärtan upp, något som särskilt märks på morgonen efter en hel natts sömn. Nya ansträngningar kan sedan resultera i fler småsprickor i senan.

 

De upprepade skadorna kompenseras som sagt av kroppen genom att packa in senan i kalk, något som skapar en liten utväxt på hälbenet. Denna utväxt är hälsporren, och det är alltså inte denna i sig som orsakar smärtan, utan det är skadorna på hälsenan.

 

Tecken på överbelastad hälsena och hälsporre är en skarp stickande smärta under eller på insidan av hälen, som är särskilt utpräglad direkt efter nattsömnen. Hårt underlag, längre promenader, extra vikt och attacksteg förvärrar smärtan.

 

Hälsporren föregås ofta av en inflammation i muskelstrukturen under foten; plantarfascian. Inflammationen kallas plantar fasciit. Smärtan är densamma som den för hälsporre, men brukar inte vara under lika långa tidsperioder.

 

Stretch av fascian.En ordentlig uppvärmning, nedvarvning och stretching kan förebygga skador på hälsenan. En bra stretch syns på bilden till vänster. Veteranerna kan ses med varma sockor och tofflor på läger och tävlingar och detta är alltså inte bara skönt utan också nyttigt för fotens hälsa.

 

Uppkommer plötsliga hälsmärtor är det ett tecken på att ledbanden är överansträngda och för att hjälpa läkningen kan man då lägga benet i högläge med is på hälen, menar Netdoktor.se. Sedan ska man vila från träningen, men vi vet redan att det inte är ett alternativ för alla.

 

Jag föreslår att man kan vila foten utanför träningen genom att gå med avlastande tofflor i hemmet istället för barfota eller i strumplästen, och ett inlägg till vardagsskorna kan vara en bra investering. När man tränar kan hälen avlastas genom att man tejpar den på sidorna, och/eller använder hälskydd.

 

Den absolut viktigaste åtgärden för att minska risken för hälskador är förstås att se över ditt attacksteg. Ett hälskydd kan hjälpa för att förhindra att en redan uppkommen skada förvärras, men är ett sorgligt surrogat som preventiv åtgärd. Behöver du hälskydd efter ett år inom kendo så gör du fumikomi-ashi fel!

 

Hälsporre kan ge kroniska smärtor för resten av livet. Läs mer om hälsporre på Netdoktor.se.

7. SKYDD

En del skydd och förband har nämnts i artikeln, och jag repeterar dem här, men det finns också andra som jag vill nämna.

 

Johnson & Johnsons Elastikon.”Bränntejp”, Elastikon

I de innersta kendokretsarna viskas om denna gudagåva: bränntejpen som kan skydda dina fötter under flera dagars läger. Det är Johnsson & Johnssons Elastikon som avses, men det finns möjligen andra märken med samma egenskaper på marknaden. Tejpen används för att skydda undersidan av foten mot förslitningsskador.

 

Man tvättar tassen noga innan appliceringen och ser till att den är torr, annars sitter tejpen inte bättre än någon annan sort. Därpå eldar man med en tändare på själva klistret tills det börjar bubbla och så sätter man fast tejpen på foten. Tejpen sitter bäst om detta görs i god tid före träning så att klistret kan härda ordentligt. Man kan trimma hörnen på tejpen för att få den att sitta bättre (något som även kan behövas efter en stunds användning).

 

Se: Vad är bränntejp?

 

Tabi

Tabi är ankelhöga tådelade strumpor som används i alla möjliga sammanhang. I det här menas dock skyddande tabi av den här sorten. Om man vill ha bättre fäste med vänsterfoten kan tabi fuktas lätt före träning.

 

Hälskydd

Hälskydden är strumpor utan tå med en stötdämpande kudde under hälen. De finns att köpa i olika storlekar från butiker som säljer budoutrustning. Se till exempel den här varianten på E-bogu.

 

Stabiliserande tejp

Apoteket säljer stabiliserande tejp som kan användas för stukade leder och avlastning av hälkudden. Tejpens viktigaste egenskap är att den är oelastisk. Apoteket brukar vara duktiga på att gömma den här typen av tejp på omöjliga avdelningar, så det kan hända att du måste fråga personalen. Ett märke är Hansaplast Sport Tape som också innehåller förslag på hur man tejpar fotleder.

 

 

Not. Där inga källor anges är det som vanligt artikelförfattarens kunskap som presenteras.

Relaterade länkar

Av: AnnaL

Datum för publicering

  • 2007-04-04
Anmäl
2007-04-05 16:18 #1 av: AnnaL

Se forumtråd om diabetiker och kendo på Kendo World Forums:

http://www.kendo-world.com/forum/showthread.php?t=13841 

Anmäl
2007-04-12 21:44 #2 av: AnnaL

Nu har jag lurat på Jime ett sånt däringa zinkplåster för att se om fotsprickor läker fortare med det (mina små tjejtassar har ju ingen aaaaning om vad sprickor är!). Det vi hittade, eller rättare sagt: det Apotekets personal hittade efter att ha letat i tio minuter var ett plåsterark för 25 kr. Man kan klippa det till passande storlek.

Plåstret hade i princip ingen förpackning, det så mer ut som ett reklamblad än en produkt, men den stod under avdelningen "fötter".

Anmäl
2007-05-07 11:25 #3 av: AnnaL
Om stukningar: Träningsprogram för stukning i fotled. (Inlägg en bit ned på sidan)
Anmäl
2007-05-14 13:51 #4 av: AnnaL

#2 Jag har själv testat zinkplåstret nu och tycker inte om det. Jag vet egentligen inte om det läker sprickorna bättre, men själva plåstret är som att trycka på gaffatejp under foten. Klistret är hiskeligt! Det smetar ut överallt, och om man skulle vilja ta av sig plåstret i förtid river man nog upp en ny spricka.

Anmäl
2007-09-30 13:39 #5 av: AnnaL

Jag har aldrig haft så mjuka, välskötta fötter som efter jag började träna kendo. Den här artikeln är verkligen värd att puttas upp.

Anmäl
2008-12-17 12:07 #6 av: Kedeviss

Ker-ice är ett stift mot hudsprickor som fungerar jättebra! Finns på Granngården tex.

http://ker-ice.com/

Anmäl
2008-12-17 13:25 #7 av: AnnaL

Aha! Det använder pojkvännen. Jag petar in det i artikeln :)

Anmäl
2008-12-25 19:05 #8 av: Kedeviss

Kul att kunna bidra ^.^

Anmäl
2009-01-22 20:47 #9 av: Kurina

Kikade in här av nyfikenhet då jag har utövat judo och tai chi och vad hittar jag.

Precis den information jag har länge letat efter till mina problemfötter. Tusen tack.

Det var bara en sak som fattades i listan så jag lägger till den. Glad

 Plantar fasciit

Plantar fasciit smärtan kommer plötsligt eller smygande och börjar i hälkudden i en punkt på insidan av hälen som kan sträcka sig mot mitten av fotvalvet och bakre delen av vristen. Första tecknet är att det gör ont när man tar de första stegen på morgonen eller efter vila.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.