Annons:
Etikett01-kendo-i-allmänhet
Läst 3148 ggr
Hakhen
2009-03-24 17:01

Tips på roliga övningar

Hej!

Uppskattar verkligen detta forum. Finns mycket intressant att läsa.

Så här mitt i terminen börjar många av våra studenter se lite slitna och oinspirerade ut. Är det några där ute i kendosverige som har tips på roliga övningar att köra med ungdomar ålder 17-25 år ca? Både nybörjare och mer erfarna.

Ibland hamnar man i gamla hjulspår även om man försöker undvika det.

/Håkan

Annons:
AnnaL
2009-03-24 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kumi Sato-sensei lärde ut en kul övning i helgen på damlägret i Malmö! Vi gjorde den med 4-5 personer i varje grupp, men fick också se hur den går att göra i par. Jag skickar med en bild, vet inte vad som kommer vara mest förvirrande: den eller mitt försök till beskrivning .

Man ställer sig i en ring och tar ut normalt avstånd (issoku itto-no-maai) mellan varandra. Så ställer alla sin shinai upp lodrätt vid sin sida på insidan av ringen och håller fast den med ett finger.

Sen räknar man till tre på valfritt språk och på tre hoppar alla ett attacksteg framåt för att ta shinai framför, samtidigt som man släpper sin egen shinai. Alltsammans med god hållning förstås! Övningen är gruppstärkande också, då man ska försöka att inte försvåra för den bakom genom att t.ex släppa shinai för tidigt eller vinkla den konstigt.

Svårighetsgrad beror på avståndet. Kom ihåg att byta håll ^.^

Är man två personer håller båda sin shinai i höger hand och på tre "attackerar" man snett åt vänster för att ta den andres shinai. Då kan båda två göra fulla "attacker", dvs inte stanna efter ett fumikomi utan fortsätta öka farten framåt.

Hetaste tipset från en av tränarna i Malmö var att inte sikta på shinai utan titta mot horisonten och bara göra utfall med handen framför en. Då fångar man lättast pinnen och behåller bra hållning!

Sehvrin
2009-03-24 22:33
#2

#1 "Fånga shinai"-leken är jättekul, även med bara två personer. Skrattande

Hm.. just nu kommer jag inte på några roliga övningar, men de måste ju finnas. Tar och skriver när jag kommit på nån.

Jag är också intresserad av att få tips på roliga övningar, men då främst till juniorer i åldern 10-14 år (utan rustning), vilket iofs ofta kan vara samma övningar som till vuxna.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hakhen
2009-03-25 14:12
#3

Hej,

Förståd både din bild och din beskrivning perfekt! Övningen låter riktigt bra, ska introducera den på torsdag!

Hmm, för tillfället tomt i bollen. Tror verkligen vi har fastnat i gamla hjulspår, men när något dyker upp så ska jag skriva ner det.

/Håkan

AnnaL
2009-04-02 16:09
#4

Kan skvallra om att fånga-shinai-leken ger grym träningsvärk O.o

Wariba
2009-04-03 12:19
#5

Attacker/attackera från olika håll?!

Typ som i denna demo!! Skulle jag se den live skulle jag ha blivit jävligt impad oavsett om jag hade tränat kendo eller inte, mer än vad man kan säga om de flesta demos man ser.

AnnaL
2009-04-06 22:30
#6

#5 Ooh, coola kisar!

Jime brukar göra sånt där med oss, det är riktigt kul. Önskar att vi höll avstånd som de i filmen gör …Jag älskar deras debana-waza framåt slutet.

Tsuki renzuko blir det dock ganska sällan på klubben .

Sist körde J något med oss som han tydligen hämtat från landslagslägret:

Vi delades in i två grupper ståendes på led i varsin ände av dojon. De främst i ledet kamikazesprang skrikandes in i miten där de högg men på varandra samtidigt (aiuchi-men). Sen körde de två i mitten supersnapp ippon-shobu (max någon minut, tränaren höll koll så det inte blev för långa matcher). Så fort någon tog ippon så sprang de två undan och två nya kom kamikazispringande in i mitten för aiuchi-men + ippon.

För variationens skull får man rotera runt lite intuitivt i grupperna så man inte möter samma hela tiden. Nyckeln var förstås spirit och fajto-fajto!

Annons:
MorVoR
2009-05-20 00:33
#7

Måste säga att fånga-shinai-leken låter väldigt rolig, och svår :P

Får framföra den till min sempai :D

Hakhen
2009-05-21 19:57
#8

Hej igen,

Av en slump hittade jag en del fäktningslekar på internet. De kommer alltså från europeisk fäktning men man kan säkert göra om dom för att passa kendo.

Bifogar länk här: http://homepage.ntlworld.com/davidtcook/lisa/Shrine/Writing/games.html

/Håkan H

Sehvrin
2009-05-21 20:36
#9

#8 Tack för den Skrattande

Jag har börjat med en övning (utan rustning) som är väldigt populär hos vissa av mina juniorer, får se om jag kan beskriva den på ett vettigt sätt:

Man står i en rätt stor ring och alla (utom en) tittar åt  samma håll (moturs eller medurs, fast jag har bara kört den medurs) och man håller upp shinaien i men-höjd med en hand. Sen är det en som börjar hugga och hugger hela varvet runt tills den är tillbaka där den började och då ställer den sig och är redo för att ta emot hugg.

När den som stod framför en har huggt på en så vänder man sig om och hugger runt ett varv tills man kommer på sin plats igen då man tar emot hugg igen, osv. Meningen är att det ska gå rätt snabbt och övningen ska flyta på. (För er som nån gång råkat ut för en "kramring" så fungerar den här övningen på ungefär samma sätt)

Hoppas min förklaring var lite förstålig i alla fall ^^'

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnnaL
2009-05-26 16:40
#10

#9 Toppen!

Upp till toppen
Annons: