Annons:
Etikettoff-topic
Läst 790 ggr
Lanjelin
2007-11-09 13:56

Kiai

Annons:
NaginatakaWiik
2007-11-09 14:45
#1

På VM i naginata tyckte japanerna att uppsalas landslagsmedlemmar hade för dåligt kiai och jämfört med det där så… Grin

Dags att gå i skola!  

*letar rätt på gamla köruppvärmningsövningar för rösten*

Sehvrin
2007-11-09 15:06
#2

hm… jag vet inte om jag tror riktigt på det där, speciellt inte den första delen.

Men visst är det häftigt om det nu är sant.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

NaginatakaWiik
2007-11-09 15:31
#3

Kommandes från ju-jutsu som kampsport/självförsvar så har jag provat en del roliga/läskiga saker kring hur man kan använda rösten. Att sätta kroppens vatten i svägning är väl även jag skeptisk till som naturvetenskaplig västerlänning, men att använda ett kraftigt ljud som överraskning och att skapa en kort ögonblick av övertag är definitivt användbart. Och till viss del smärtsamt för den som får agera mottagare…! Eek

Jag erkänner gladeligen att den allra första gången jag mötte kendoka i jigeiko så kände jag mig rätt ställd av ert användande av kiai. Inom naginata har vi det enbart i samband med attack och då vrålar vi oftast träffytan. Jag blir fortfarande ställd, men inte alls lika mycket, när jag får en vrålande kendoka inkörd i gallret… Shocked

gholam
2007-11-09 17:32
#4

Ska testa det ikväll. Ska vråla så intensivt och fokuserat det bara går, för o se om någon motståndare ramlar…

(Hittills har folk bara smålett ibland :) )

NaginatakaWiik
2007-11-09 17:36
#5

#4 Kan ingen filma? Snäääääälla!

Grin

Sehvrin
2007-11-10 12:25
#6

#3 Visst är kiai mycket användbart, det säger jag definitivt inte emot. Däremot tror jag inte på att det får de effekterna som de visar på videoklippet…

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Lanjelin
2007-11-10 13:06
#7

Säger bara vissa av dom klippen som finns där alltså……..

http://www.youtube.com/watch?v=UDiRA7Idmcs

Det står Kiai-master men måste vara någon sorts Chi för jag hörde då inte några kiai.

AnnaL
2007-11-11 22:08
#8

Videon åsido, kvinnor har lätt en kiaifördel när det kommer till hög volym (till skillnad från stark volym) i vilket fall, jag fick en kendoka att vika sig dubbel och hålla för öronen på ett läger Grin Tyvärr var jag alldeles för grön för att utnyttja det och dunka honom i huvudet, så det är nästan så jag vill be om ursäkt istället Smile

Nu är det mitt secret weapon Fez

Här ska tilläggas att första gången jag stod i bogu och mannen mitt emot mig lade av sitt avgrundsvrål så var det JAG som vek mig dubbel, eller snarare duckade åt sidan, halvt om halvt släppte shinai, blundade och pep.

Läskiga saker. Synd att man så sällan får använda det på någon som är oförberedd. Giggle

gholam
2007-11-12 13:12
#9

Jag testade. Det gav inte önskad effekt. Jag vet inte om det gav någon som helst effekt över huvudtaget. Men jag kanske inte var intensiv nog. Däremot kunde jag konstatera att det börjar bli roligt att vråla :) Jag tror att jag ska prova lite till ikväll.

NaginatakaWiik
2007-11-12 15:31
#10

#9 Keep on vråling! När du vrålar så hornen växer ut ur men då kommer de nog baxna ska du se.

Twisted Evil

Lanjelin
2007-11-13 09:07
#11

Det är lite svårt att få till det med vrål tycker jag , kan ha att göra med att jag "andas med bröstkorgen och inte magen" vilket inte ger samma kraft, har jag märkt. Det är mycket svårare att andas ut ordentligt när man använder bröstet, bara att lära om ><

NaginatakaWiik
2007-11-13 09:40
#12

#11 Att andas med magen, djupandas, har du nytta av inom många områden inte bara att få till ett kraftfullt ljud. Det är bl a viktigt för att få i dig ordentligt med syre under hela passet, så om du övar på det så kommer det hjälpa dig även med andra aspekter inom träningen.

Vad det gäller att få fram kraftfulla ljud så har jag bara en sak att säga, dalkullornas kulning! Jag håller på med kulning och när man får fram ljud i sig själv, med bara sin röst, som gör att man kan kommunicera över flera kilometer så känns det väldigt mäktigt. Att kula inomhus är nästan lite läskigt. o.O Dock kräver kulning ordentligt uppvärmda stämband och varm kropp för att få till det, och utan magen så skulle man inte komma långt.
Att "sjunga" uppvärmningsramsan (som jag tror de flesta klubbar gör i olika varianter) innan kendoträningen är ju faktiskt till för att värma upp rösten. Skrattande

Lanjelin
2007-11-13 12:22
#13

#12 Du har möjligtvis inte någon bra andningsövning för det…som du kan dela med dig av.Glad

Annons:
NaginatakaWiik
2007-11-13 12:31
#14

#13 Hmmm… *funderar* Egentligen inte några specifika andningsövningar. Uppvärmning för kropp och röst har jag många men det är jättesvårt att beskriva med ord, jag har lärt mig dom som praktiska övningar och lär ut dom som praktiska övningar. Fundersam

En sån där riktigt enkel sak man kan göra i vardagen är att helt enkelt ta en minut och sätta sig på jobbet eller hemma och Tänka på sin andning, känna att magen rör sig när man andas. Ta djupa andetag.

Eller när du sitter i moksu; andas in långsamt genom näsan och andas ut genom munnen men låt utandningen ske med tryck av magen, pressa ut luften genom lätt öppnade läppar. Hoppas du förstår…! Confused

Lanjelin
2007-11-13 14:12
#15

#14 Mmjorå, samma princip som vid meditation m.a.oFundersam

Om jag inte kommer ihåg fel så var det så jag gjorde när jag "lärde mig " andas med bröstet Generad. vilket jag ångrar idag…..Skrikandes

Aroud
2008-01-07 20:23
#16

Kiai…. det finns mkt intressanta saker att säga om Kiai… Kanske jag skulle skriva lite om någon gång.

AnnaL
2008-03-09 15:34
#17

#16 Vilket icke-införlivat löfte!

Aroud
2008-03-11 18:45
#18

Skrev jag inte kanske?? Oskyldig

AnnaL
2008-03-12 15:17
#19

Upp till toppen
Annons: