Annons:
Etikett03-kendovideos
Läst 1046 ggr
AnnaL
2007-10-14 14:13

Giftigt ögongodis/nitodiskussion

Toda-sensei med nito i semifinal, All Japan. Jag citerar från forumet jag tagit klippet: "Jag har nog aldrig sett en spelare som utstrålar en sådan giftighet," och kan bara nicka instämmande. När de kör igång igen efter första ippon och Toda-sensei lååångsamt drar upp shinai i jodan… *ryser*

Måste passa på att citera mer ur forumet, då en av medlemmarna träffat honom: "Hans tsuki-dare har inte samma form som andra….. den är intryckt av åtskilliga tsuki."

Annons:
NaginatakaWiik
2007-10-15 13:24
#1

Giftigt är verkligen det rätta ordet. Och vackert i all sin mordiskhet.

Fråga från okunnig naginata-doka: Han har två pinnar, en kort och en lång. Varför? Någon särskild kendoskola? Kommer efter en sån där löjligt hög grad? Det är ohemult koolt i vilket fall.

AnnaL
2007-10-15 22:41
#2

Nito-ryu är ordet! I brist på kunskap googlar jag upp:

"This page describes the basic kamae (ready stance) of using nito (two-sword) techniques. There are very few kendoka being taught nito techniques, so by practicing nito you'll be pushing the boundaries of modern kendo. (Nito is, after all, allowed in the rules.) Learning this technique will help free your mind from the modern kendo paradigm of one-sword thinking."

http://www.xmission.com/~miik/nito/kamae/ 

Pst. Ett stycke källkritik är som alltid nyttigt.

NaginatakaWiik
2007-10-15 22:48
#3

Då förstår jag, "toda-sensei med nito". *ser ut som om hon förstår något viktigt* Jag trodde det där med nito var något kendouttryck i stil med fajto… Generad *känner mig upplyst*

LMarcus
2007-10-16 17:22
#4

*ger NW en ficklampa* ^^

 I UMK har vi två kendoka som kör Nito, och det är alltid lika kul att köra mot dom. I och med att dom har fem centimeter kortare räckvidd, och att bägge koteerna räknas som "främre" så att man kan göra ippon på både höger och vänster kote, gör att dom inte är direkt oslagbara -- men det är en utmaning! ^^

NaginatakaWiik
2007-10-16 17:36
#5

*leker med ficklampan*

Varför två korta när man kan ha en jättelång??? *ser förundra ut*
Oskyldig 

Jag ser fram emot mycket kortpinneviftande i helgen när jag är UKK-hejjarklack på SKO.

LMarcus
2007-10-16 17:43
#6

Tuverr så blir det ingen nito från Ume på SKO i år, då den ende nito-killen som är med -- Jocke Figaro -- är så pass ny i gamet. Han tog Ichidan vid Uppsalalägret nu senast, och det är visst minimikravet för att börja träna med två svärd.

Och själva vitsen är -- som jag upplever det -- att man får en svårare kamae att ta sej igenom, plus att man kan pajja motståndarens kamae med den ena shinaien samtidigt som man tar poäng med den andra. Nackdelen blir väl att när man väl hugger så tar det längre tid att samla ihop hela paketet till en korrekt kamae igen -- ett guldläge för en motstpåndare!

Annons:
Thomas-S
2007-10-16 19:33
#7

Ichidan är förmodligen minimi kravet på er klubb! Finns inget krav på grad för att köra nito. Där emot så är det så att nito inte är särskilt rumsrent i vissa klubbar, och därför sätter man en hög grad som minimum. Vi har samma på vår klubb, fast då är kravet sandan, om jag mins rätt?

LMarcus
2007-10-16 20:22
#8

Ya live an' ya learn, don'tha? ^^

NaginatakaWiik
2007-10-16 20:59
#9

Jag är hemskt ledsen pojkar men jag förstår fortfarande inte varför man ska vifta med två korta när man kan vifta med en lång… *saknar sin naginata som väntar i dojon*

Ska jag sluta vara dryg och inte lägga mig i seriösa diskussioner?

Oskyldig

LMarcus
2007-10-16 21:13
#10

Diskussioner som bara är seriösa blir bara såååå tråkiga! ^^

NaginatakaWiik
2007-10-16 21:37
#11

#10 Eftersom jag egentligen inte har någon som helst koll på kendo (mer än att jag så smått börjar lära mig hur man ska slå er) så känner jag att mitt största kall här på sidan är att sabba era seriösa diskussioner med dryga tillmälen om storlek och annat lågt.

Skrattande

LMarcus
2007-10-16 22:30
#12

. . . Storleken är inte viktig. Cool

Wariba
2007-10-16 22:31
#13

FSKA har inga gradkrav på Nito, skulle dock någon försöka så blir nog den personen mindre än väl bemött.
Speciellt om personen är låggraderad.

Och kan vi låta bli att säga ichidan? Termen är ju shodan.

Annons:
AnnaL
2007-10-17 00:21
#14

#11 Om du fortsätter dra in fler storleksdiskussioner på det här forumet åker du ut, hördudet!? Whip

*oskyldig*
Angel

När jag började med kendo (för eeevigheter sedan, dvs ett år) hörde jag en del tillmälen om nito, så nje, det verkar inte så populärt, precis som Wariba säger.

Från ett håll har jag hört att anledningen till detta är att det inte finns någon sensei i Sverige som kan lära ut nito korrekt, och att det därför blivit en hel del hemmasnickeri på teknikfronten. Har nito-ryu dåligt rykte utomlands också?

LMarcus
2007-10-17 01:37
#15

Har ingen aning. Vi får höra oss för under SKO.

 Och som Wariba säger, heter det shodan. I stand corrected. ^^;

Wariba
2007-10-17 15:15
#16

Nito har nog fler belackare än påhejare, generellt sett.

Då det är väldigt svårt att få tag en Sensei som lär ut Nito även i Japan, i princip omöjligt utanför, har de flesta nito-ka dålig kendo.

Man kan, om man har styrkan nog, få relativt snabbt få resultat i keiko med nito.

Man blockar ju mer eller mindre alla normala mål och det kan vara knepigt för en oerfaren kenshi att få in ett ippon mot nito.

Men vad ger det dig egentligen, i långa loppet?

Du kommer få svårt att gradera, än värre än om du graderar med Jodan.

Dålig utveckling, vem hjälper dig, vem ger dig feedback, vem kan ge dig tips efter fem-tio års nito träning?

Slutligen brukar det tyvärr vara så att det är fel sorts människor som tar upp nito.

Det krävs en starkare kenshi än normalt, starkare än en Jodan, för att orka med.

Inte bara fysiskt utan också psykiskt, tänk bara hur mycket skit man kommer få under keiko.

Det funkar nog inte om man är en späd liten mangaläsande samurajwannabe som tycker det är coolt med två svärd.

Kedeviss
2008-12-18 13:37
#17

Vilken läskig gubbe! Han viker sig inte en tum. Garanterat riktigt obehagligt att stå framför.

Visst var det någon som körde nito på SM?

AnnaL
2008-12-18 15:50
#18

#17 Jamen! Jörgen Vikström fick fighting spirit.

För att återgå till filmen har jag hört att man måste vifta så där med sin egen chudan-no-kamae för att inte fastna i motståndarens lilla svärd (heter de olika, svärden?). Önskar jag fick tillfälle att träna mot nito för att känna på sådana där saker. Jag vet vad kul och svårt jag tycker det är att möta jodan!

Kedeviss
2009-02-09 15:27
#19

Undrar hur många som kör nito i Sverige?

Strezz
2009-02-12 03:17
#20

Svar till att de flesta nito-ka skulle ha dålig kendo: Har vi inte det allihopa?

Generellt sett tycker jag att nito har ett oförtjänt dåligt rykte som på något vis ärvts någonstans ifrån. Jag kör inte själv nito, men hejjar på alla som vågar utstå all bespottning. Öppensinnighet är ett bra ord som främjar utveckling, till skillnad från ortodoxi. Jag skulle vilja dra mitt strå till stacken för att kanske utveckla nito i Sverige genom att bemöta den kritik (eller de argument?) som riktats mot nito i denna tråd och kanske få någon att tänka om. (Edit: det blev lite för långt inlägg till en början, så inlägget är förkortat från sin ursprungliga längd. Ber om ursäkt om det blev några oklarheter eller konstiga meningar.)

"Man blockar ju mer eller mindre alla normala mål och det kan vara knepigt för en oerfaren kenshi att få in ett ippon mot nito."

Konstigt argument egentligen. Såvitt jag vet kan det vara knepigt för en oerfaren kenshi att få in ett ippon mot chudan också. För att inte tala om hur svårt det kan vara för avancerade kendoka att få in ett ippon mot en nanadan sensei - betyder det att folk borde sluta försöka gradera till nanadan? Och det finns som ju bekant inte mer än 4 mål (i alla fall inte poäng-givande) - det gäller bara att hugga det som INTE är blockerat, NÄR det inte är blockerat (precis som mot chudan).

"Men vad ger det dig egentligen, i långa loppet?"

Ännu ett konstigt argument. Vad kendo ger en är ju högst personligt. Vilken anledning att träna kendo är inte lika giltig för nito som för chudan?

"Du kommer få svårt att gradera, än värre än om du graderar med Jodan."

Såg en video (tidigare idag lustigt nog), från Hachidan-graderingen i Kyoto 2006, med nito vs chudan. Oklart om han klarade sig, men åtminstone till Nanadan kan man ju bevisligen klara sig!

"Dålig utveckling, vem hjälper dig, vem ger dig feedback, vem kan ge dig tips efter fem-tio års nito träning?"

Vilken klubbs grundare kan man inte säga samma sak om? För att inte tala om de personer som förde kendo till Europa och inte minst Sverige. Men betyder det att de inte borde ha gjort det?

"Inte bara fysiskt utan också psykiskt, tänk bara hur mycket skit man kommer få under keiko."

Om vi vanliga dödliga ändrar på våra fördomsfulla attityder så är ju det problemet helt plötsligt ur världen!

"Det funkar nog inte om man är en späd liten mangaläsande samurajwannabe som tycker det är coolt med två svärd."

Konstigt nog är det inte dessa jag upplever vanligen är de som vill prova på nito, men det kanske är annorlunda där ni tränar. Hur som helst så kanske kendo inte är rätt för dem över huvud taget. Kanske inte ens "sport" vid närmare eftertanke. Eller så är det precis kendo de behöver för att fostras till starka och självsäkra mördarmaskiner (på shiai-jo, givetvis).

Annons:
Strezz
2009-02-12 04:18
#21

*duckar och springer iväg från alla experter som kommer ge mig skit i keiko*

Wariba
2009-02-12 13:01
#22

Hej Strezz.

Tråkigt att mitt inlägg tolkades så negativt, personligen skulle jag gärna se att någon i FSKA började träna nito, om bara för att få chansen att köra regelbunden keiko emot nito.

Men jag skulle nog inte gilla om någon av mina nuvarande eller fd. elever skulle vilja ge sig på det. Min rekommendation hade nog då varit "vänta tills du tar sandan eller yondan".

För att bättre förstå vad jag ville säga med mitt tidigare inlägg tänkte jag omcitera mig själv, men med två meningar som jag tycker hör ihop.

"Man kan, om man har styrkan nog, få relativt snabbt få resultat i keiko med nito.

Man blockar ju mer eller mindre alla normala mål och det kan vara knepigt för en oerfaren kenshi att få in ett ippon mot nito."

Om vi bortser från ett extra "få", kan vi enas om att detta är korrekt?

Tråkigt om man "lurar" sig själv med snabba resultat och sedan ger upp när det sedan blir svårare.

Sen:

"Såg en video (tidigare idag lustigt nog), från Hachidan-graderingen i Kyoto 2006, med nito vs chudan. Oklart om han klarade sig, men åtminstone till Nanadan kan man ju bevisligen klara sig!"

Jag har fått höra att det är betydligt svårare att gradera med jodan än med chudan, många som kör jodan graderar hellre med chudan.

Borde då inte det vara minst lika svårt att gradera med nito?

Att Toda-sensei kör nito och är hachi-dan är inget bevis för motsatsen, imho.

Om man vill köra nito så får man göra det, svårare än så är det inte….

Men jag hävdar ändå den vägen är i det långa loppet en svårare väg än chudan.

Och chudan är, för de flesta av oss, svår nog!!

Lite forumtrådar att läsa om att börja med Nito, både med råd och instruktioner:

http://www.kendo-world.com/forum/showthread.php?t=2517

http://www.kendo-world.com/forum/showthread.php?t=1455

http://www.kendo-world.com/forum/showthread.php?t=18882

Lycka till!!

Strezz
2009-02-13 04:21
#23

Intressant, kanske jag tolkade in för mycket i vad jag läste - det är en svår sak att vara objektiv!

Jag kan definitivt ställa mig bakom det du skriver ang att man kan få relativt snabbt resultat i keiko. Speciellt om man kör som de här knäppgökarna:

http://www.youtube.com/watch?v=Et6RyDsGX90

Skrattande

Men då kan det kanske å andra sidan inte heller kallas kendo längre, när man håller daito på ett sätt som gör att tsuka skyddar kote. Vad säger regelverket i kendo om det egentligen? Har hört olika versioner, av vissa att det bara anses fegt, av andra att det är ett rent regelbrott, och av ännu andra att det är legitimt att hålla på "halva" tsuka - någon som vet for sure?

Och självbedrägeri är bara sorgligt. Det håller jag absolut också med om.

Jag menar inte att jag tycker det är en bra idé att börja med nito redan som nybörjare, på inget vis. Men den krassa verkligheten måste man väl ändå erkänna är denna: De allra flesta av oss kommer förmodligen aldrig ens försöka gradera till hachidan, varken i chudan eller nito. Och de flesta kommer (förmodligen) inte "följa vägen" till den grad att det blir det enda som finns i livet. Så i grund och botten är väl frågan vad man har för syfte och intresse av att träna kendo.

Är målet att gradera så högt som möjligt? Och vilken grad är då rimlig att ha som mål?

Om målet med sin kendo är att gradera, kan det inte vara ett lika berättigat mål att gradera som nito? Man kanske får justera målet till rimlig nivå - om man graderar som nito kanske det tar längre tid och realistiskt sett kanske man får ändra sin målsättning från 4e till 3e dan, eller från 6e till 5e, eller varför inte från 8e till 7e (eller från 8e till 3e)? Men är målet sämre eller mindre värt bara av anledningen att det är svårare om det hjälper motivationen och ökar utbytet av träningen? Om man uppnår sitt mål - vad spelar det för roll. En paroll som dyker upp i mitt huvud är "Bli den bäste du som du möjligen kan bli", och jag tror att det kaaaanske finns en gnutta av den tankeföreställningen hos de flesta människor, och kanske speciellt hos kendokas. Det är i alla fall helt klart en av grundpelarna i min motivation - jag vill bli så bra jag kan, jag vill göra mitt bästa.

Det spelar ingen roll om det är i karate, fotboll, yrkeslivet, matte, chudan eller nito. Bara jag gör det jag tycker är kul!

Min tro är, right out the top of my head, att ingen vill väl ha ett gäng urusla svärdsviftande manga-wannabes som skämmer ut sporten och Sverige inför övriga kendo-nationer. Men hör det till sakfrågan? Det har i mitt huvud snarare att göra med hur man tränar och lär ut budo. Om du är ödmjuk inför dina egna brister blir man alltid väl behandlad av såväl senseier som träningskamrater.

Nu är det sent och jag är sömndrucken. Försök läsa vad jag menar och inte vad jag skriver! ;) Diskussion är roligt, och kanske har vi fått igång en riktigt rejäl en på Kendo iFokus. :)

Med all välmening,

Kedeviss
2009-02-13 14:24
#24

#20 "Generellt sett tycker jag att nito har ett oförtjänt dåligt rykte som på något vis ärvts någonstans ifrån."

Jo, nito har dåligt rykte. Mina five cents är att anledningen är att (åtminstone i Sverige) det är ont om erfarna sensei som kan lära ut nito grundligt. De som tar upp nito förmodar jag måste läsa sig till kunskap. Då blir det svårare att göra rätt/snyggt/bra och voilá: dåligt rykte för nito.

Frågan är då om ryktet är oförtjänt? Tungan ute

Hur ser det ut i världen för ni som hänger på Kendo World, är det generellt dåligt rykte globalt? (Det kanske står i trådarna det länkades till, men jag har inte kommit så långt som till att läsa dem…)

#23 Kl 03:21? Förvånad

Jag önskar någon körde nito i min klubb så jag kunde lära mig hur man ska möta det, men det är väl en vanlig önskan kan jag tro Tungan ute

Upp till toppen
Annons: