Annons:
Etikett01-kendo-i-allmänhet
Läst 735 ggr
Lanjelin
8/23/07, 3:36 PM

Undrar om någon har lite tips på övningar.

Tänkte bara höra om någon har nåt bra tips på övningar för att stärka musklerna man använder i Kendo. Tänk på att jag inte tränat på 14år så förklara gärna i detaljGenerad och inte med konstiga namn och dylikt.

Annons:
NaginatakaWiik
8/23/07, 4:29 PM
#1

Personligen skulle jag rekommendera att du tar det lite lugnt med styrekträning på de muskelgrupper som jobbar mest under kendoträningen, åtminstone till en början.

Musklerna kommer vara ansträngda och hårt arbetande av kendon och det kanske är viktigare att försöka träna de muskelgrupper som inte tränas. Oss halvgamla emellan så är det viktigt med balans i träningen och komma ihåg att vi inte är 19 år med superbra läkekött utan behöver återhämtning och vila också. Flört

Mitt tips är att köra på med kendo och lyssna på kroppen. Den styrka du behöver som nybörjare kommer du få genom din ordinarie träning. Börjar det gnälla någonstans så ta det lungt och fundera på att kanske träna mer än bara kendo. Jag har själv haft två olika fotskador varav en är direkt kopplad till naginata. Båda två har löst sig utan några större problem men det har gett mig insikt om att ta det lite soft, inte köra för hårt om det gnäller i kroppen och se till att få så allsidig träning som möjligt.

Det är otroligt svårt att ge tips i ett sånt här medium eftersom vi alla är så unika med helt olika förutsättningar. Om jag ska plocka upp något från mina två år på naprapatutbildningen så är det mångsidig och balanserad träning kombinerad med ordentligt uppvärmning innan passet och ordentlig strech efter passet. Då ger du dig själv de bästa möjligheterna för en skadefri och lång kendokarriär!

(Och när det börjar göra ont någonstans så är det här ett utmärkt ställe att få reda på varför. Vi är så många som har ont både här och där! Oskyldig )

Lanjelin
8/23/07, 5:06 PM
#2

Tack för svaret.

Just nu är jag bara lite orolig för smärtan jag känner i höger vadmuskel(brännande smärta). Känns mest hela tiden och vill absolut inte slita sönder något nu när jag börjat. Så försiktig tänker jag vara och försöka strecha lite då och då inte bara i samband med träningen.

NaginatakaWiik
8/23/07, 5:16 PM
#3

#2 Följdfråga: Är det i "hela" muskeln eller är det i en specifik del av vaden? Om det är en liten del, försök gärna beskriva var.

Lanjelin
8/23/07, 6:05 PM
#4

Det sitter i övre vänstra delen av muskel precis under knävecket så att säga. Även i nedre delen mot hälsenan.

Kan ha med min ringa vikt på 100pannor att göra Generad, kanske

NaginatakaWiik
8/23/07, 7:47 PM
#5

#4 Det kan vara träningsvärk och då borde det gå ner inom ett till två dygn. Det kan även vara överansträngning och då är det bara vila som hjälper. Om det inte började göra plötsligt ont under träningen så är det med största sannolikhet ingen bristning.

Vikten i sig behöver inte vara några problem, det har nog mer att göra med de där 14 träningsfria åren.  Flört

Lanjelin
8/23/07, 9:08 PM
#6

hehe…

Skulle tippa att det e en överansträngning faktiskt, så på ett sätt var det kanske bra att jag inte kunde träna idag :/

Annons:
NaginatakaWiik
8/23/07, 9:21 PM
#7

Och kampsportsgudarna verkar på mystiska sätt. Oskyldig

Om det är en överansträngning så blir det faktiskt bara sämre av att träna.

Lanjelin
8/23/07, 9:23 PM
#8

(^.^)

Upp till toppen
Annons: