Annons:
Etikett01-kendo-i-allmänhet
Läst 785 ggr
gholam
7/2/07, 3:32 PM

Träning

Hej alla Kendokas! 

Tycker ni att motionen ni får via kendoträningen är fullständig eller känner ni att ni skulle vilja komplettera den med något annat, ev. i mån om tid?

Annons:
NaginatakaWiik
7/2/07, 5:49 PM
#1

Nu är inte jag kendoka men väl naginata-doka och jag vet att jag skulle behöva komplettera min träning med ren konditionsträning. Flåset är inte vad det borde vara och lite  allmän styrketräning är ju aldrig fel.

Flört 

Jag tror att det är individuellt hur/om man behöver komplettera dels utifrån personliga förutsättningar men också beroende på vad som är målet med träning. Satsar jag på att bli världsmästare finns det kanske ett större behov av t ex konditionsträning, medans om målet är att träna utifrån mina önskningar och för den personliga utvecklingen så kanske det finns andra saker som är viktiga.

Den stora charmen för mig är att min träning kan fokuseras på de bitar jag vill. Inom naginata har vi lika mycket möjlighet till ren teknikträning som vi har till rustningsträning. Om jag vill kan jag ägna min naginatakarriär åt engi (form/kata) eller shiai (kamp/rustningsträning) eller så kan jag ha lika stora delar av båda. Beroende på vad jag tränar krävs olika saker av mig.

Och som alltid är det bra med allsidig träning, oavsett målet, för att undvika överbelastningsskador.

Skrattande

PineTree
7/4/07, 5:34 PM
#2

Tja, som i alla idrotter kan man alltid träna mer. Har man elit-träningstankar bör man absolut träna på gym samt ha löpträning som del i sitt träningsprogram. Detta för att ännu bättre kunna tillgodogöra sig sin träning.

 Dock tränar vi ganska hårt i Uppsala Kendo, så om du tränar dina 3-4 pass i veckan kommer det att räcka långt. Det intressanta är dock att mycket av träningen går ut på att under mycket högt tempo, balanserandes på mjölksyretröskeln, med högt tryck i attackerna, hålla sig avslappnad.

Kom o prova 4-5 år Glad

AnnaL
7/4/07, 11:25 PM
#3

Säger samma sak som PineTree en gång till: 

Kendo kan räknas som intervallträning kanske, kan då behövas ett tillägg i långtidskondition (vad det nu heter, jag menar cykling, löpning, rodd) om man vill ha det.

Man blir lite snedtränad i kroppen också (starkare i vänster arm och vänster vad tex) så styrketräning är ett komplement i längden tror jag.

gholam
7/5/07, 6:30 PM
#4

Det där med vänster arm och vänster vad, gäller det högerhänta?

PineTree
7/5/07, 11:43 PM
#5

Ja, så länge du drar din klinga från vänster sida ;)

AnnaL
7/6/07, 7:44 PM
#6

#5 :)

#4 … och vänsterhänta också, i kendo. Alla använder vänster arm/ben i hugget. Det finns säkert något undantag någonstans i världen, om inte annat för att någon säkert saknar vänster arm och kör kendo :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: