Annons:
Etikett01-kendo-i-allmänhet
Läst 677 ggr
NaginatakaWiik
5/16/07, 3:47 PM

Kendons svåra fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

O, ni allvetande Kendoka i vida Svea Rike.

Jag, en enkel liten naginata-doka med mycket små kunskaper i den vida frågan om kendo, söka hjälp att finna svar på en av kendons allra viktigaste frågor. 

Jag vara förärad med den stora förmågan att sömma saker av textil. Denna gång har jag åtagit mig den svåra uppgiften att sömma en hakama åt sempai. Som förlaga har jag givits en kendohakama. Då jag nu å det brutalaste slaktat denna vita tingest för att sy en naginatahakama så ser jag plötsligt något som jag för mitt liv inte kan uttyda vad det skola vara bra för.

Den hängde sig så märkligt under koshi-ita och hur jag än tittade, vred och vände kunna jag ej tolka hur den skola vara till nytta.

Så nu frågar jag er, o allvetande Kendoka i Svea Rike, vad är det DÄR?!? 

*rei*

Annons:
NaginatakaWiik
5/16/07, 3:50 PM
#1

I samtal med nidan av kendo, HJ, såg han på mig med stora blåa ögon och sa att det minsann var en japansk doftgran fylld med japanska böner och besvärjelser för att minska eventuell kroppsodör som kan tänkas leta sig fram under koshi-ita.

Av någon anledning så… Ja… Jag känner mig nöd och tvungen att fråga igen.

Strezz
5/16/07, 4:07 PM
#2

Tja, den används som hjälp att hålla bakstycket av hakaman på plats. Man knyter ju framdelen av hakaman som vanligt runt midjan. Därefter tar man "doftgranen" och petar ner, uppifrån, bakom rosetten man knytit med remmarna från framsidan. På så sätt hindrar den bakre delen av hakaman från att glida ner. Därefter tar man och knyter remmarna som kommer från bakstycket.

 Jag har dock aldrig fattat vad de gör för nytta, egentligen. Jag har haft sådana där på åtminstone två av mina hakamas, där båda slitits av utan att jag märkte nån större skillnad.

NaginatakaWiik
5/16/07, 4:25 PM
#3

Det förklarar varför jag inte förstod något, vi knyter hakama annorlunda!

Tack för snabbt svar.

Strezz
5/16/07, 4:35 PM
#4

Hur knyter ni?

NaginatakaWiik
5/16/07, 5:43 PM
#5

Hmmm… Jag ska försöka förklara.

Koshi-ita placeras ovanpå obis knut.

Bakre himo dras fram under armarna, läggs i kors över bröstet och knyts i nacken om de är tillräkligt långa, annars hålls de fast under hakan.

Övre kanten på hakama placeras ca 5 mm under obis övre kant. Främre himo dras bakom ryggen och möts över koshi-ita, det vänstra viks över det högra så att det blir slätt och fint där de korsas. Båda himo dras fram och samma procedur sker mitt på magen innan de dyker in i "fickorna" på hakama och knyts under obis knut innanför hakama.

De bakre himo lossas och slätas till. Därefter gör vi lite olika för att få till den fina naginatarosetten på magen men jag gör så här: höger himo läggs ovanpå vänster och går sedan ner och in under de bakre himo som ligger korsade över magen, då bildas en slät knut. Vänster himo, som ligger fast under höger, sträcks ut och viks upprepade gånger, vikningen till vikning är ungefär himos breddx3. När jag har vikt himo så att jag kommit in till magen så läggs det platt mot magen i horisontel riktining. Därefter virar jag höger himo runt den vikta bunten och in under bakre himo som korsar på magen. Nu drar jag runt så många varv som behövs tills dess att jag har ungefär så mycket kvar att jag dubbelviker sista biten, drar den vikta kanten upp under hela paketet mot bröstet och kvar sticker en tredjedels himo ner under rosetten. Jag har nu en fin liten rosett med alla delar lika stora, eller fyrbladig blomma, på magen i höjd med naveln .

En av de viktigaste detaljerna för oss är att himo alltid ska vara så släta som möjligt och att rosetten är fin, förstås. *hör sempai i omklädningsrummet* "Det ska vara band, inte snören."

Jag har inte tagit reda på varför vi knyter som vi gör, men jag tror faktistk jag ska försöka göra det nu.

Det är faktiskt enklare än det låter när man försöker beskriva det i ord. :-S

Hoppas du förstår någonting… Jag är glad att jag hade sempai som visade första gången, annars hade jag aldrig lyckats klura ut det trots pedagogiska bilder.

Upp till toppen
Annons: