Annons:
Etikett03-kendovideos
Läst 510 ggr
Bombibjarne
5/31/07, 1:48 PM

All Japan Kendo Federation video

http://www.youtube.com/watch?v=gHqVfoBQ7fs
All Japan Kendo Federation video (1)

http://www.youtube.com/watch?v=WRZsrVFSs2I
All Japan Kendo Federation video (2)

http://www.youtube.com/watch?v=aczQzsifcDk
All Japan Kendo Federation video (3)   Bra för både nybörjare ock mer avancerade kendokas som kan ha missat något Skrattande

Annons:
Adrian_Ohlin
5/31/07, 6:14 PM
#1

Dom dår vidzen är väldigt bra måste jag säga. Lysande Bjarne!!!

Bombibjarne
6/1/07, 12:06 PM
#2

joo massor av saker jag har missat som att man sätter på kote från höger till vänster ock tar av vänster till höger :/ tror jag eller var det tvärt om måste kolla :D

NaginatakaWiik
6/1/07, 3:24 PM
#3

Jättebra länkar. Intressant att hitta så många grundläggande likheter mellan kendo och naginata och så tydligt se alla skillnader.

T ex är er suburi och vår happô-buri lika i grundtanke, med liknande namn, men ändå helt olika. 

Snacka om att vi är systersporter!

AnnaL
6/4/07, 10:10 AM
#4

Det var någon som frågade om kendons olika kamae på UKK igår; de finns med i en av de här länkarna! (Första troligen?)

NaginatakaWiik
6/4/07, 3:30 PM
#5

Någon ska nu leta och se om hon kan hitta de olika kendokamae i vidzen.

Grin

AnnaL
6/4/07, 7:34 PM
#6

#5 Om du gör det, kan du lägga till en tidsangivelse här då?

Annons:
NaginatakaWiik
6/4/07, 9:06 PM
#7

Video nr 2, 2.27 in dyker det upp kamae.

Det visar sig att kendo har samma antal kamae och de heter lika som för naginata, dock ser de förstås väldigt olika ut.

Än en gång, nog är vi systersporter alltid!

NaginatakaWiik
6/4/07, 10:48 PM
#8

Nu har jag fått se hur kendoka tar på sig hakama. I vanliga fall ser jag bara kvinnliga kendoka ta av sig hakama…

Giving flower

Ni har det till och med lätt med hakama, ingen obi har ni och ingen liten söt propeller på magen som ska vara proportinelig.

Varför ska det vara så jäblans komplicerat med naginata?! Vi har väl mindervärdes komplex och försöker kompensera med extra lång pinne och "vi är faktiskt mycket mer komplicerade faktiskt" eller nåt…

Grin

AnnaL
6/5/07, 1:23 PM
#9

#8 Är du säker på att det inte är Uppsala naginataklubb som är överambitiösa?

Men frågan är intressant; ni verkar ha en hel del "krångel" som kendo har rationaliserat bort. Eller vi kanske aldrig hade något finlir av typen snygga knutar och … vänta här nu, vad är det ni gör som är så krångligt egentligen?

NaginatakaWiik
6/5/07, 1:59 PM
#10

#9 Egentligen är jag nog bara gnällig!

Några exempel:

Kamae har vi samma men ni verkar egentligen bara använda en eller två aktivit, vi använder alla med undatag för waki och jodan i shiai där de egentligen bara används för att aktivera motståndaren. 

Tai-sabaki; vi har 6 olika sorters förflyttningar som vi använder oss av alla hela tiden. På min gradering visade jag de tre grundläggande, vanligaste och de ska ske utan att överkropp/huvud studsar och naginata ska vara i chudan-no-kamae hela tiden. De två (som jag inte kan namnet på!) som framför allt används i happô-buri och okuriashi i sidled som används i shiai visas till högre grader. Däremot använder även jag dom i happô-buri och shiai.

Hakama; Pja, det är väl mest komplicerat i början att lära sig sen går det ganska fort att få koshi-ita rätt, himo släta och fina och rosetten på plats och snygg ska den vara också. :) Men visst använder ni obi? Jag tyckte inte jag såg någon på videon men jag kan vara blind. Troligtivs på båda ögonen…

Och sen är det säkert mer men nu börjar jag bli våldsamt hungrig och är inte riktigt kapabel att tänka längre.

Börjar det bli dags för en jämförande fallstudie i skillnader och likheter mellan kendo och naginata?

Upp till toppen
Annons: