Annons:
Etikett01-kendo-i-allmänhet
Läst 794 ggr
MorVoR
2009-05-20 00:35

Ålder för kendokas?

Hej!

Jag började med kendo när jag precis fyllt 16 (tror jag) och nu är jag påväg att fylla 18. Det känns som jag börjat med kendo väldigt sent?

Är det verkligen så? I vilken ålder började Ni med kendo?

Annons:
Sehvrin
2009-05-20 11:34
#1

Det är inte sent, jag tror att de flesta klubbar (som inte har juniorträning) brukar ha en nedre åldersgräns på 15 år.

Själv började jag med kendo när jag var 20 år (är nu 23) och i min klubb är det en rätt normal ålder att börja i, då väldigt många som tränar är studenter. Men vi har både äldre och yngre som tränar (som började rätt nyligen)

Det är så kul att kendo kan samla ett så brett spektrum av människor Skrattande

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hakhen
2009-05-21 19:53
#2

Jag har tränat kendo i Japan vid några tillfällen och då vid en liten lantortsklubb i min sambos hemstad. Där verkade de flesta börja med kendo någon gång mellan fem och sju års ålder.

Men vi kan inte jämföra oss med Japan, det är helt andra förhållanden där. Enligt min mening spelar det ingen roll hur gammal du är när du börjar, men jag är väl lite jävig i den frågan. Var själv 36 år när jag började och det var här i Sverige. Den äldsta kendooka som jag träffat i Japan var 81 år och han tränade fortfarande!!

Skrattande

/Håkan H

AnnaL
2009-05-26 16:50
#3

Jag började vid 26 och är frustrerat bitter på att det var så sent . Sambon började vid 23 och samlar för tillfället på Medaljer från tävlingar i Europa, så 18 är verkligen inte för sent .

FredUm
2009-05-26 16:55
#4

Hehe, jag började när jag var 32…, så 18 är väl inte sådär vansinnigt sent. :D Sen kommer jag väl förmodligen aldrig ta plats i landslaget, men det varken gör något eller är något som ingår i vad jag vill med min kendo.

Upp till toppen
Annons: