Annons:
Etikett02-teknik
Läst 805 ggr
AnnaL
2009-01-17 12:10

Öva uthållighet i kendo

Från http://www.kendo-guide.com/how-to-incre … kendo.html

"However, in order to increase physical strength and endurance for kendo, you should do a lot of kirikaeshi, uchikomi and kakari-geiko.

When you do kirikaeshi, try to do it with long breaths. It doesn't have to be one breath from the start. If you can do it with one breath, that is wonderful.

If you breathe in and out after each strike, it doesn't increase your physical endurance. And make sure you strike each cut properly.

[…]

We really have to try to cut down onto our motodachi's men. If we do that, kirikaeshi becomes very hard and tough exercise. So if you do kirikaeshi thoroughly, you will be very strong and stamina will increase."

och i kommentaren:

"… For example, if you are a swimmer, you should spend most of your training time in the pool. "Cross training" certainly has it's benefits, but our muscles respond to exercise by recruiting fibres and increasing the number and size of mitochondria in order to produce a more efficient body for the exercise…simply put, if you do running as part of your training, you will basically get better at running!

[…]

Again, it is really important that you do Kendo to get good at Kendo. (I have Mountain bikers in my Kendo class that are extremely "fit", but can't keep up with other people that only do Kendo!)

Therefore, do as Hiro san suggested with the Kakarigeiko, Uchikomi, and Kirikaeshi and apply the formula that I have suggested also. You will find that your average heart rate over the duration of a training (30 min or more, several times per week) will be improving your "Kendo fitness". Don't forget also, the more you train, the easier it will get!"

Annons:
AnnaL
2009-01-17 12:12
#1

Det finns många olika sätt att se på det här även för de utbildade, men personligen tror jag på just det att ska man träna uthållighet i kendo ska man träna kendo.

Sen tror jag att det är utmärkt att springa lite också, för kroppens skull, men att man kanske inte ska förvänta sig fantastiska resultat av det i sin keiko-prestation.

Nåja, inte lägger jag skorna på hyllan i alla fall :)

Strezz
2009-01-21 06:46
#2

Jag har tränat en hel del annat som "cross-training", och den enda sak jag har haft nytta av i kendo är intervallträning, och det gör STOR nytta!!

För mig som hatar löpning generellt kan faktiskt tycka att intervall-träning är ganska roligt också. Jag har provat lite olika varianter - här är en bra variant:
50 m 60-70% av maxfart - 100 m maxfart - 50 m 60-70% - vila 1,5 minut.
Repetera. (För nybörjare är 3-4 gånger bra, själv började jag på 6, och slutade på 12).

Den variant jag kör nu är 60 sekunder sprint, 120 sekunder lugn takt (körde första passet idag, efter 4 repetitioner var jag tvungen att sluta).

Intervall-träningen är mer lik anstränings-cyklerna i kendo och ger därför större "utdelning" än vanlig löpning eller cardio eftersom, som artikeln nämner, konditionsapparaten (i brist på ord) vänjer sig vid det den gör.

Ett annat bra tips om man vill träna annat än kendo som också gynnar kendon är att köra explosivitets-träning för benmusklerna. Vanlig styrketräning har ju tyvärr den effekten att man blir långsam. Explosivitetsträning med kroppsvikt som enda motstånd ger en grymt bra workout, samtidigt som man får riktigt bra frånskjut i fumikomi och blir snabbare förbi i attackerna.

Kedeviss
2009-01-22 14:21
#3

#2 Det låter som ett bra recept! Intervallträning måste ligga väldigt nära kendo, som du säger. Man borde kunna göra den genom att springa uppför en backe och jogga ned, sprinta upp, jogga ned?

Mycket intressant iaktagelse om styrketräning.

Sehvrin
2009-02-26 19:18
#4

Jag tror att det är kan hjälpa kendoträningen lite om man springer. Främst för att få en bra grundkondition och det där med intervall träning lät vettigt. Men man blir ju inte bättre på kendo i sig av att springa, men man lär ju få mera ork.

Fast nu gissar jag mest bara, eftersom jag inte springer då jag tycker det är dötrist ^^'

Sen tror jag det är bra med styrketräning, främst för rygg- och magmuskler för att få bra stabilitet.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: