Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2427 ggr
Sehvrin
2008-10-31 18:50

Ont i benen, igen =(

Jag är så trött på det här nu, nu har jag börjat få ont på framsidan av smalbenet igen. Jag hade det i våras också (och troligtvis innan dess också) men det gick över i somras. Men i onsdags så dök det upp igen och det är så trist att inte kunna göra sitt bästa under träningen och tvingas bryta när det gör allt för ont.

Vet inte riktigt vad det är, dock misstänker jag starkt benhinneinflammation, och framför allt vet jag inte vad jag ska göra åt det. Jag vill ju inte missa en massa träningar, men vill inte heller ha ont (så klart)

Är det någon som har nåt förslag på vad jag kan göra för att motverka det, för jag börjar bli riktigt less på det Rynkar på näsan

(Så, nu känns det lite bättre när jag fått klaga av mig…)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
FredUm
2008-11-01 01:46
#1

Det är trist när kroppen inte vill vara med (ack, detta bräckliga, svaga, svekfulla skal som omger oss). Kolla sjukvårdsrådgivningen och om det inte går över så kan vårdcentralen vara en idé som nästa stopp.

Benhinnerinflammation: http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=29936

Kompartment (kan vara värt att kolla med farbror doktorn om det inte går över): http://www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx?a=12073

AnnaL
2008-11-09 17:11
#2

Min sambo har haft problemen sedan tonåren. Han smörjer med smärtstillande gel, öser på med tigerbalsam, drar på ett par sockor/benvärmare och sover med det.

Inflamationerna släpper i hans fall endast om han slutar träna - och det gör han inte förstås. 

Hans hetaste tips är i vilket fall att sova med benvärmare (jag köpte ett par fotbollssockor som jag klippte av fötterna på åt honom).

Smärta suger! Om det inte är från en kass shinaiträff, då vet man bara att man lever.

Kedeviss
2008-12-17 12:02
#3

Det finns en produktserie med ledvärmare som heter Back on Track där de har vävt in keramik i tyget för att det ska hålla värmen bra. Utvecklades på hästar ^.^

Populärt bland reumatiker har jag hört. I vilket fall så ökar "skydden" blodgenomströmningen i kroppen vilket ska ta ned inflammationer snabbare. Ingen aning ifall de är bättre än andra värmeskydd, men de finns i helsvart - så de är snyggare ^.^ Så står det "får ej användas under graviditet" på :P

Kan finnas att köpa på hälsokostbutiker.

http://www.hyra.nu/backontrack2.htm

oldenhaller
2009-02-04 21:30
#4

Det kan vara benhinneinflammation. Jag fick förklarat av en läkare en gång att det oftast berodde på att vadmuskeln (för det är vaden eller hur?) växer för fort så hinnan som omsluter muskeln inte hinner med. Man botar med att ha vulkanskydd under träning, då stiger temperaturen några grader och ökar blodgenomströmmelsen. Jag har förstått att det är rätt vanligt hos kendoka. Brukade när jag hade det också sova med långstrumpor, eller ett tvättat vulkanskydd. Skydden är rätt dyra, men det är värt det. Det finns också en stretchövning där du sitter i seiza och långsamt drar knäna upp mot kroppenhåller ca 20 sek, och upprepar ca 5 ggr.

/Joakim H

Sehvrin
2009-02-07 15:41
#5

Tack så mycket för alla tips.

Har gått lite i vågor nu om jag har ont eller ej, men är troligen på väg in i en period av smärta igen. Det värsta är att när jag inte har ont saknar disciplinen att göra övningar som jag vet hjälper… men nu gör jag dem igen och den här gången ska jag inte fuska.

Benvärmare har jag på mig så gott som jämt (förutom på träning) och jag hoppas det hjälper lite.

#4 Förstår inte riktigt hur du menar med stretchövningen?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: