Annons:
Etikett01-kendo-i-allmänhet
Läst 804 ggr
Ijin
2008-02-02 04:00

Tjenare...

Tja, Jag är ny här, och kom hit för att fråga vad ni tycker om kendo. Jag söker en sport som värderar snabbhet med teknik. och som har väldigt mycket sparring… ni får gärna berätta lite vad man gör på en klassisk kendo träning=)

Mvh Johan

Annons:
AnnaL
2008-02-02 18:31
#1

Varmt välkommen!

Snabbhet med teknik och mycket sparring tycker förstås jag är sammanfattningen av kendo, men jag lämnar gärna över åt andra att utveckla den punkten. Angående hur en klassisk kendoträning ser ut så skulle jag kanske också lämna över frågan, om det inte vore för att jag för någon vecka sedan skrev ned just en (smått hastig) sammanfattning av hur vår träning ser ut i Uppsala.

Generellt består ett pass av uppvärmning av kropp och röst, grundläggande huggövningar i luften följt av teknikträning mot partner i rustning och slutligen fri sparring. Som sagt, någon annan får gärna utveckla detta! Det jag skrev om saken utifrån mina högst personliga upplevelser går att läsa här: Hur vi tränar kendo i Uppsala.

Nybörjarterminen ser helt annorlunda ut eftersom den är rustningsfri och enbart grundläggande förflyttnings- och huggträning.

Återigen, välkommen hit!

AnnaL
2008-02-02 18:38
#2

Appropå ingenting så finns det förstås gott om bilder på hur kendo ser ut in action, men i den här videon finns också lite bilder på hur den grundläggande huggträningen (alias suburi) ser ut.

http://www.youtube.com/watch?v=LjAGgA6AcVM

Ijin
2008-02-02 18:39
#3

#1 Låter som om nybörjar terminen inte är något för mig..:< fan..

Letar efter en sport som har väldigt mycket sparring.. då det är det bästa sättet att lära sig saker..

Strezz
2008-02-04 09:25
#4

Ijin: Du måste lära dig grundläggande teknik innan du sparras. Annars riskerar du att skada både dig själv och andra då du gör fel.

Man tränar inte kendo för att slåss, och sparring är bara en del av kendoträningen.

Ijin
2008-02-06 12:45
#5

#4 Skador för min del är inget problem. Det absolut bästa sättet att lära sig är att sparras, men ja, man måste kunna lite grunder. Men att göra normala övningar kan aldrig mätas med att köra live…

Sehvrin
2008-02-07 22:09
#6

#5 Jag undrar hur många kampsporter man får köra sparring första terminen, jag tror inte att det är många.

Nu så är iofs inte Linköpings nybörjartermin helt rustningsfri, men sparring får man testa på först alldeles i slutet av terminen (när jag graderade mig första gången hade vi kanske kört sparring 2-3 gånger innan(har lite dåligt minne om hur mycket vi kört)) 

Men det är viktigt att få grunderna rätt så att man inte skadar varandra sen, precis som #4 sa (blåmärken räknas inte till skador, kan jag tillägga, för dem får man massor utav =) Jag tror faktiskt det är få kampsorter där man kan gå så fullt ut som man kan i kendo, så det är helt klart värt att traggla sig igenom första terminen (fast nu tycker jag iofs att grundträning är roligt)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Strezz
2008-02-08 00:05
#7

#5 Skador är för din del inget problem? Varför går du inte bara ut och nitar nån på stan? Om det nu bara är "sparras" du vill. Sist jag kollade fanns det inte många människor som var odödliga.

Som #6 sa. Kendo är en fullkontakts kampsport. Och man slår på varandra, utan begränsningar, dessutom med ett tillhygge. Och du är skyddad av rustningsdelar på mindre än hälften av kroppen. Det säger sig självt att man får blåmärken (som förvisso är helt ofarliga), men om jag får tycka så är det bara korkat att tro att man kan slå på en annan människa med en shinai utan att först sätta sig in i de regler som finns för att garantera de tränandes egen säkerhet.

Strezz
2008-02-08 00:19
#8

#1 Vad gäller snabbhet och teknik så tycker jag kendo borde passa dig alldeles utmärkt. :) Kendo handlar i stort sett exklusivt om explosiv styrka och snabbhet, och innehåller oändligt med teknik. Bara det att du förlänger armarna med en dryg meter gör den tekniska aspekten en bit mer komplicerad. Man pratar ofta om att svärdet ska vara "levande" och en förlängning av din kropp, snarare än bara ett redskap. Det tog lång tid (kommer ta lång tid till?) innan jag började förstå det konceptet.

En annan anledning till att det inte blir mycket sparring första terminen är ju också att det krävs en rustning, som för de flesta behöver en del ekonomisk planering innan man är mogen att införskaffa en sådan.

Efter introduktionsfasen kör vi i alla fall i våran klubb sparring på varje träning.

Ijin
2008-02-08 15:50
#9

#7 för man får polisen efter sig om man gör det, och inte många bråkar med någon som ser helt galen ut när man bli förbannad.. men nu när ni säger mer om det, verkar endå kendo rätt intressant…

wiseman
2008-12-09 11:41
#10

Om du vill sparras från dag1 på träningen så testa vanlig klassisk värja. På de flesta fäktklubbar går man "matcher" nästan från första träningen.

Vill du ha mer stryk är det väl bara att gå till en boxningsklubb eller thaiboxning.

Din attityd brukar dock innebära att du tas ner på jorden ganska snabbt inom de flesta stilar :)

Zenrin
2009-01-03 16:53
#11

#10 Jag håller med. Jag tränade kendo i ett år. Första terminen var enbart grunder utan sparring vilket jag anser är av stor vikt. sätter man på sig en rustning utan att kunna grunderna så åker man nog på storstryk och man lär sig ingen Kendo på det sättet. ingen annan kamkonst heller för den delen. Jag har tränat Aikido i tre år, slutade efter en handledsskada som en nybörjare gav mig. Denna nybörjare hade samma inställning som "Ijin" har och det har förstört mycket för mig eftersom jag inte kan träna längre Gråter alltså… även fast Ijin inte tycker att det är ett problem om han skadas så kan man skada andra.

Ijin
2009-01-05 18:00
#12

#10 Nja, jag tas inte ner på jorden, jag är där… Men om jag inte får spö så varför ska jag ens lära mig en kampsport? Max utveckling kommer inte genom att repetera, utan att lära sig genom att helt enkelt få spö.p

Om att få spö är att bli nedtagen på jorden så är jag några våningar ner under marken, men det är mitt sätt att lära mig på.

#11 Riktigt skit mysigt av dig att du stämplar mig. Du kan dra ditt pepparn växer om du tror att jag är sådan.

Zenrin
2009-01-05 19:48
#13

#12 nu tycker jag att du är lite väl otrevlig. Jag vill bara säga varför jag tror att det är viktigt att lära sig grunderna när man tränar något som kan skada andra. Man kan inte lära sig en kampkonst under en kort tid, det är något som växen i dig. Man måste ha tålamod.

Sen Ijin, så tycker jag inte om att du skickar hotfulla meddelanden till mig. Om du fortsätter med det så tänker jag helt enkelt ignorera allt du säger.

Annons:
Ijin
2009-01-05 21:20
#14

#13 Det var inget hot i meddelandet, jag kan posta det här.

Jag vet mycket väl om hur man lär sig kampsport, då jag tränat Shorinji Kempo en längre period.
Och jag ser ingenstans att jag ska skada andra, utan att andra ska skada mig, vilket är syftet? Och jo, man kan lära sig kampkonst på kort tid, men det är inte det jag tänker på, hur helt enkelt inlärningssättet.

Och frässten, så om du fortsätter att stämpla folk hit och dit tror jag ingen kommer vilja umgås med dig.

Zenrin
2009-01-06 12:11
#15

Jag har aldrig stämplat någon. Jag har bara sagt att jag inte tror på din teori om lärande. Det måste jag ju har rätt att göra?!

Ijin
2009-01-06 13:39
#16

#15 "Denna nybörjare hade samma inställning som "Ijin" har och det har förstört mycket för mig eftersom jag inte kan träna längre"

Tydligen hade han inte samma inställning, eller hur? Så sluta upp med stämplandet. Det är skit irreterande.

Du har ingen rätt att kommentera mitt sätt att lära mig på eftersom du aldrig själv provat det, eftersom jag lär mig på ett sätt, och andra lär sig på andra sätt.

Att ha förutfattade meningar om hur jag är, och hur jag beter mig och hur jag tränar är att gå över massor av gränser, jag tänker dok inte ta mer skit från en person som inte kan respektera andra.

Zenrin
2009-01-06 14:45
#17

det jag menade med "samma inställning som Ijin" är alltså det att bara för att du tror att du lär dig genom att få stryk så gör inte andra det. Jag tror inte att du kan gå till en Kendoklubb och kräva att du ska få en rustning och träna full kontakt direkt eftersom du kan skada dig själv och andra. Klubbarna har dessutom avtal med försäkringsbolagen som Budoförbundet har och dom måste minimera riskerna för att folk skadas. Jag bryr mig inte om du väljer att skada dig själv men eftersom andra kan bli skadade med din inställning så kommer ingen Sensei låta dig träna på det sättet du vill träna. Det tror i alla fall inte jag. Gå till närmaste klubb och prata med klubbens sensei. Kanske kan du få privata lexioner av honom/henne?! Det finns som sagt en anledning. Precis som att man måste plugga lite innan man kan arbeta som Läkare eller psykolog eller byggnadsarbetare…

Ijin
2009-01-06 20:25
#18

#17 Som jag skrev innan, det går inte ut på att jag ska skada andra. Jag har extremt svårt att lära mig försvar om jag inte märker att det gör ont om jag gör fel, väldigt enkelt.
Jag lär mig fort genom det, och skiter rakt upp och ner i om andra gör det, eller om andra inte gör det. Men jag gör det.

Om det inte gör ont, varför försvara sig?

Nu är jag trött på dina stämplar.

Zenrin
2009-01-06 22:38
#19

Gör som du vill men jag tror ändå inte att du kommer in i en klubb med den inställningen. Du kommer att få ont. Men i början så måste du lära dig grunderna. Sen kommer du få ont. Var så säker. Tålamod!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Ijin
2009-01-07 13:49
#21

#19 Visst, attack grunder kan jag lära mig, men defensiva grunder utan att få ont om jag vet att jag gör fel = Omöjligt.

Det är väl bara prata i början om det, innan man går med i klubben…

Zenrin
2009-01-07 16:17
#22

okej. kör hårt och lycka till.

Ijin
2009-01-07 20:24
#23

#22 Tackar, och detsamma!

Upp till toppen
Annons: