Annons:
Etikett08-iaido
Läst 2672 ggr
AnnaL
2/2/08, 6:51 PM

Iaito, shinken, katana?

Hjälp! Jag har förirrat mig bland svärdsnamn! 

Om jag har förstått rätt så övar man i iaido med iaito. Jag fick det förklarat att iaito inte är ett särskilt svärd, utan ett samlingsnamn för svärd man tränar iai med (vad nu det är).

Shinken är då ett skarpslipat träningssvärd? Faller under kategorin iaito, stämmer det?

Frågan jag har är då: vad är skillnaden mellan shinken och katana?

Annons:
Ijin
2/3/08, 1:18 AM
#1

Hittade detta på nätet:

Vanligen brukar man lite slarvigt säga Iaito och då mena de träningsvärd utan egg med aluminum/zink eller rostfritt stål, dessa heter egentligen Mugito

Altså ett svärd Shinken ellerMukito som används och är gjord för iaido-jutsu är ett iaito. En katana är ett svärd med en vis längd och form på bladet som är monterat på ett bestämnt sätt, enkelt förklarat.. har skrivit mer utförligt i detta forum innan vad en katana är.

Summa sumarum.. en katana kan vara en iaito om den är gjord med tanke på att vara bra att användas i iai eller om man använder det till det och är monterad som en katana och håller angivna mått för det kriteriet. Om man praktiserar på att hugga bambu och mattor så benämer man nog inte sin katana som iaito.

Tar ingen credit för det, inte jag som sagt det.

AnnaL
2/3/08, 3:00 PM
#2

Rörigt! Crazy

Måste säga att jag inte tycker det framgår vad skillnaden är mellan shinken & katana. Eller för den delen, mellan gendaito, shinken & katana. Jag är förstås ute efter skillnaden mellan begreppen, inte någon fysisk skillnad. Det ena utesluter givetvis inte det andra. ^_^

Ijin
2/4/08, 1:04 AM
#3

#2 det e bara leta=) allt finns på nätet, man måste bara hitta det:P

AnnaL
2/7/08, 12:28 PM
#4

Äsch då, jag bara rycker i Kendo iFokus Muso Shinden Ryu 3:e och 6:e-danare så att de kan få känna sig behövda  Shhh.

Mischievous

Admin: omvänt troll.

Angel

Hooligan
2/11/08, 10:16 AM
#5

Katana: Svärd. Ett svärd med viss form och längd med en viss
montering.

Tachi: Svärd. Ett svärd med viss form och längd med en annan montering. 

Shinken: Äkta svärd. Ett svärd gjort av stål

 Iaito (eller mugito): Svärd för iai. Ett svärd som vars klinga inte innehåller järn. Enligt de japanska vapenlagarna så är ett svärd med järn i klingan ett vapen och måste registreras. För att underlätta träningen av iaido så togs iaito fram. Klingan är gjord av en legering av aluminium, koppar, zink, beryllium eller andra grundämnen, men inte järn.

Nihonto: Japanskt svärd. En shinken gjord av japanska smeder i Japan. Är registrerat (eller kan registreras) hos de japanska svärdsmyndigheterna och kan därför införas i Japan. 

Jag tror inte många personer skulle kalla ett shinken eller nihonto för iaito, även om man använde dem i sin iaidoträning.

 Sen för att förvirra saken så finns det vissa tillverkare som kallar sina klingor av stål för steel-iaito.

NaginatakaWiik
2/11/08, 7:03 PM
#6

#5 *läser fascinerat*

Det är såna här saker som gör mig så löjligt förtjust i japansk vapenstridskonst! Varför göra något enkelt när man kan göra som japanerna? Vackert.

Heart

Annons:
AnnaL
2/13/08, 1:35 PM
#7

#5 Lika fascinerad! Jag tycker det är så fint att få det sammanfattat här. Googlar man runt har man ju ingen aning om vad det är för information man får tag i, det kan ju vara någon som tränat i sex månader som rör ihop alltsammans och presenterar det som fakta. Nej, tacka vet jag en pålitlig källa!

Hmm.. För källan är väl pålitlig? Wink Frågan uppstår ju när man måste förenkla begrepp så mycket att de till slut tappar sin mening, eller får en helt annan betydelse än den egentliga, särskilt när läsaren börjar trycka in egna tolkningar. Jag har ju ingen aning om så har skett för mig här!

Ett  exempel är förvirringen som alltid inträder under nybörjarterminen (kendo) när rekryterna har lärt sig att hålla bokken i höger hand och shinai i vänster. Så kommer någon och säger till dem att hålla bokken i vänster och så blir det kalabalik. Alltsammans tycks vara en förvridning av sanningen där kutymen är att hålla svärdet för kata i höger hand (av anledningar jag inte tänker ge mig in på för att även om jag tror jag vet så är det den där grejen med folk som har tränat i ett halvår och tror de kan allt när det egentligen är en enda röra Wink ) och träningssvärdet i vänster. Eftersom katasvärdet oftast är en bokken och träningssvärdet en shinai är kaoset ett faktum :)

Mitt favoritexempel ovan i vilket fall, det varnar mig för att inte tro blint på allt jag hör, Lost in Translation verkar så vanligt.

Jag googlade f.ö. runt innan jag skrev den här tråden, och jag hittade bara förvirring i diverse forum. Frågan måste väl vara en av de vanligaste när man börjar vifta med metallsvärd Grin? Förklaringen i #5 var lättare att ta till sig än det jag hittade. Dômo arigato gozaimashita. Chinese bow

kenseielev
9/7/08, 1:29 PM
#8

Hej,

Vet inte om det är relaterat, men kanske en tangent… :)

Jag har hört talas om en sort "Kendo-iaito" alltså träningsvapen i metall som tål att användas i sparring. Är det något som känns igen? I sådana fall var kan man få tag på dylika och hur mycket kan man förväntas betala för dem?

Allt gott!

Upp till toppen
Annons: