Annons:
Etikett01-kendo-i-allmänhet
Läst 366 ggr
AnnaL
2007-10-21 22:30

Dansa till framgång

Borde man inte bli bättre på kendo av att parallellt med träningen lära sig dans? En mjuk, kanske lite snärtig dans; salsa, magdans, vem vet?

Att någon gång då och då låta kroppen tänka på helt nya sätt, utanför kampsportsramen. 

… och om jag tycker dans är tråkigt får jag väl motivera mig med att det gör mig bättre på det jag tycker är roligt :) 

Jag röstar för.

Annons:
kigurai
2007-10-21 22:56
#1

Jag tror säkert att det är bra. Personligen skulle jag (om tid och motivation tillät) försöka mig på mer styrketräning och konditionsträning, för det är vad jag behöver.

All träning är bra träning :)

AnnaL
2007-10-22 00:18
#2

Ja, jag skulle nog personligen välja cross trainingmaskiner på gymmet än att dansa Crazy

Men jag tror koordinationsträningen och kroppsmedvetenheten dans ger är nyttigare.

I och för sig har jag valt kendo delvis för att slippa dansa  Eek

Wink

NaginatakaWiik
2007-10-22 11:32
#3

När dans väljs som komplement till redan pågående kendokarriär är det säkert jättebra. Det gäller nog att man har kommit så pass långt i sin "huvudinriktning" att man är trygg där och inte börjar flytta rörelsemönster emellan träningsformerna. En stor anledning till att jag för tillfället bara tränar naginata och löpträning är just att jag inte känner att jag är tillräkligt stark i naginatans rörelsemönster för att jag ska lita på att jag kan hålla isär saker i kroppen.

Förra terminen hade vi en nybörjare som hade tränat balett i många år. Att få en henne att förflytta sig på rätt sätt i naginata var ett litet helvete… Väldigt fina fötter, väldigt mycket knäböj och väldigt mycket guppande huvud upp och ner! Skrattande

Varierad träning är alltid bra för kroppen! Om det är bra för kendo eller inte får man nog pröva sig fram till.

Upp till toppen
Annons: