Annons:
Etikett03-kendovideos
Läst 556 ggr
Lanjelin
2007-10-29 22:23

Måste ses!

Annons:
Lanjelin
2007-10-29 22:26
#1

Får man göra så i Kendo idag….Förvånad

NaginatakaWiik
2007-10-30 10:11
#2

Old School Hard Core!!

Boxing

Du får väl prova och se vad som händer. Lämna gärna rapport! *flinar mycket brett*

Lanjelin
2007-10-30 12:16
#3

Skrikandes tror de blir lite sura då

Lanjelin
2007-10-30 12:18
#4

Men vore helt klart kul att se folks min om man lägger ner någon följt av MEEENN Skrattande

Strezz
2007-10-30 14:03
#5

Old School Kendo som sagt. Det är förbjudet idag, men var tillåtet tidigare.

Förr vann man till exempel matcher med 2-0 om du slet av hjälmen av motståndaren.

När jag tränade i Japan hade senseierna också en del hyss för sig, "för att man skulle kämpa hårdare". En del uppmuntringsmetoder var rent obehagliga. (^_^)/

NaginatakaWiik
2007-10-30 14:17
#6

Jag har hört ett rykte om att om du slår ur shinai ur händerna på din moståndare så kan motståndaren så att säga "ta tillbaka" kommandot genom att dra av dig din hjälm. Old School-regler som jag har sett praktiseras hos en viss kendoklubb i min hemstad… Skrattande

Det är när man ser sånt här som man ser hur de japanska kamsporterna i mångt och mycket stammar från samma ställe, samurajerna. Bensvep, låsningar, kast, klart man tar till sånt om svärdet inte längre är obrukbart.

För att citera multikampsortande vän: Först skjuter du kogret tomt på pil, sen svingar du naginata mot häst och ryttare. När naginata är obrukbar kommer katana fram, när katana gått av eller sitter fast så är det dags för ju-jutsu och närstrid. Först då är du klar.

Annons:
Strezz
2007-10-30 14:23
#7

Det roliga är vad programledaren säger efter keikon:

"They give quite an assitance to the referee here. Those cries of anguish were saying in japanese; 'I am hit!', which the referee can hear and counts as a score and in that way it´s a terrific competition, believe me, if you can call it a sport. It´s more like mayhem."

Kiai betyder "Jag är träffad!", och räknas som ett poäng? Riiiiiight…

NaginatakaWiik
2007-10-30 14:35
#8

#7 *kollar igen* Det missade jag första tittningen…

Då förstår jag varför japanerna klagade på att vi svenskar hade för låga kiai under VM i naginata. De hörde ju inte när vi blev träffade!

Grin

Upp till toppen
Annons: