Annons:
Etikett01-kendo-i-allmänhet
Läst 2440 ggr
Lanjelin
10/24/07, 7:18 PM

Har en fråga.

Är detta något man strävar efter i kendo.

"Mushin (??) is a state into which very highly trained martial artists are said to enter during combat. The term is shortened from mushin no shin (????), a zen expression meaning mind of no mind. That is, a mind not fixed or occupied by thought or emotion and thus open to everything. For the origin of the mushin concept see Muga-mushin."

Kopierat från Wikipeda.

Vet inte om jag e ute och cyklar med denna fråga eller om det bara är flum. Fot i munnnen

Det var nog inget hittade svaret själv Generad Zanshin verkar vara samma sak, lite annorlunda beskrivning bara..

Annons:
Strezz
10/25/07, 12:28 PM
#1

Jag vet inte om jag skulle säga att Zanshin och Mushin är samma sak.

 Mushin är ingenting som jag någonsin stött på diskussioner om i kendo. Det är dock någonting jag tycker man lära sig automatiskt genom tävlingserfarenhet. På den "jobbiga" översättningen heter det ju "mind of no mind". När jag funderat över konceptet har jag kommit fram till vad jag tycker är en bra liknelese.

Mushin är som att köra bil. Mushin betyder inte att du inte ska tänka, utan snarare att du inte ska fästa tanken på något speciellt, utan vara öppen för alla nya situationer som uppstår. På samma sätt som när du kör bil. Du måste ha en överblick över trafiken och vara beredd på eventuella hinder, övergångsställen, rödljus osv. Samtidigt som du under hela tiden måste ha koll på vad som händer i backspegeln, hastighetsmätaren och hastighetsbegränsningen, ACn, stereon och försöka styra mot ditt förutbestämda mål.

I Kendo är ditt mål att vinna. Och på din färd mot målet måste du vara vaksam på "faror i trafiken", Du måste ha ett mål, en plan, veta vägen hur du ska vinna, men får inte haka upp dig vid den. Och du måste samtidigt bevaka motståndarens förflyttningar och finter, och försöka avgöra vad som är ett allvarligt hot och vad som bara är en fint. Men du får inte haka upp dig på det. Det vore som att bara titta på hastighetsmätaren och inte någonting alls på vägen när man kör.

My two cents ang Mushin.

Strezz
10/25/07, 12:34 PM
#2

Ang. Zanshin förresten… Zanshin har jag inte riktigt förstått mig på än. Men enl. Wikipedia:

"In several martial arts, zanshin refers more specifically to the body posture after a technique is executed."

I Kendo betyder ju Zanshin att man skuttar iväg och skriker en massa efter att man huggit motståndaren. Dvs för att visa att man är mentalt förberedd och har kontroll över motståndaren. Det är ju inte alls samma sak som Mushin. Mushin måste man ha hela tiden.

I alla fall om man ser det ur nybörjarens synvinkel. Jag har som sagt inte förstått mig på vad riktig zanshin är för något. Jag har hört saker som att zanshin måste man ha hela tiden. Och att det bäst kan översättas till "närvaro". Hur detta skulle uttrycka sig rent konkret kan jag inte svara på. Jag har som sagt inte förstått begreppet än. Men jag har grubblat, och kommer fortsätta grubbla, på det till död-dagar!

NaginatakaWiik
10/25/07, 12:49 PM
#3

#2 Ang Zanshin

Jag vet egentligen inte vad som är Zanshin, jag vet bara hur vi tolkar, hanterar och använder begreppet naginata.

Att ha zanshin innebär för oss att man har kommandot, den största närvaron, attityden och inställningen som gör dig till vinnare och överlägsen din motståndare. Det är din mentala inställning till självklar vinst.

Vi i naginata som använder och tänker mycket zanshin kan direkt se när någon tappar den där lilla knivskarpa närvaron som är avgörande för att befinna dig i zanshin.  

Vi utgår inte bara från zanshin i shiai utan även i engi (form, shikake-oji waza). Närvaro, fokus, vilja att vinna trots att jag intellektuellt vet att jag kommer dö om jag är shikake; zanshin. Det som är spännande är när vi använder oss av zanshin som enda påtryckning i förflyttnings- och ma-ai-övningar. Att hålla avståndet och pressa utan att använda en endaste liten huggteknik, att flytta din motståndare med ren och skär attityd! Det värsta är att det funkar… o.O Eller så är det jag som är en mes, fast även jag kan flytta nybörjare med viljan. ^^

Jag har aldrig fått någon "sanning" kring naginatans zanshin utan det är så här vi använder begreppet.

Lanjelin
10/25/07, 7:15 PM
#4

Tack för de informativa svaren.  Själv har jag inte direkt någonting att jämföra med förutom sparring när jag var ung. Visst att man inte ska ha några tankar i skallen när man fightas. Det är ju inte direkt så att man "tänker" att nu ska jag göra si lr så. Utan det kommer ju bara eller?

Det är väl inte så att man i kendo tänker att nu ska jag hugga men lr kote utan det kommer bara. Det försökte jag iaf eftersträva förut, tänker försöka träna kendo med samma målsättning. Kan tyvärr inte relatera till jämförelsen att köra bil då jag inte har körkort Skrikandes, men det låter väldigt likt.

Strezz
10/25/07, 7:22 PM
#5

Precis. Jag kommer ihåg att i början var det mycket "jag provar men", "jag provar kote". Och så tänker man bara på att man ska hugga men snart. Och om det går för lång stund utan att nån hugger så hugger man bara för att hugga.

Jag tycker att gränsen mellan nybörjare/avancerad går när man kan utnyttja ett läge "när det kommer". Om motståndaren öppnar sig för kote, så hugger man kote på reflex. Så att säga… Som att väja för ett fotbollsjagande barn på vägen. :) (eller rättare sagt styra rätt på det, eller… ?)Fot i munnnen

NaginatakaWiik
10/25/07, 7:35 PM
#6

#5 *frustar* "(eller rättare sagt styra rätt på det, eller…?)" Så talar en sann kendoka! Fler pitbulls åt folket! *VOFF*

Håller fullständigt med dig i hur utveckling i shiai går. Det är när kroppen rör sig innan hjärnan har hunnit formulera tanken som man tar det berömda steget på utvecklingstrappan. När kroppen dessutom gör det även när man är helt slut då kan man verkligen börja njuta av keiko/shiai! 

För mig har det börjat lossa i och med att jag känner mig mer och mer trygg och säker i teknikerna. Jag behöver inte tänka på hur en teknik ska utföras och har mycket lättare att hitta lämplig attack i kartoteket.

Var sak har sin tid och växer fram i den takt som är lämplig för varje individ. Jag är en långsam en som måste upprepa ett rörelsemösnter MÅNGA gånger innan de sitter och därför kan ta rätt stora kliv när de kommer, men det kan vara jäblans långt mellan stegen emellanåt… När det väl sitter, så sitter det iofs ordentligt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: