Annons:
Etikett07-naginata
Läst 618 ggr
NaginatakaWiik
2007-06-06 16:42

EM 2002

En vidz från EM 2002, troligen i Frankrike någonstans, som innehåller blandade matcher och final som börjar ca 4.50 in.

Naginata EM 2002

Tyvärr är det dålig info om vilka matcher och deltagare men det är fart och fläkt iallafall! 

När jag tittar på den här så inser jag vilken skillnad det är på naginata bara inom Europas gränser. Det utförs en del tekniker som inte är OK idag, eller är det bara vi i Sverige som är hårda på snygga tekniker? Det ska väl också sägas att det faktiskt har hänt en del med naginatan i Europa på de här fem åren som gått.

Vår sensei Gunilla Hansson är hård på att det ska vara snygga, naginatamässiga tekniker och ingen ful-naginata. Belgarna är duktiga på att hoppa och hugga samtidigt och vissa domare släpper igenom det. Det är också många som bara lyfter på fötterna, dvs vika i knä, istället för att faktiskt genomföra en enkel lite nuke (förflyttning) när det kommer ett sune-hugg. Sensei Hansson vrålar när vi lyfter fötterna istället för att flytta på oss, "Dame!!!" hörs genom dojon när någon viftar med fötterna…

Jag hoppas att jag kan lägga upp en VM 2007-länk i början av september! Och kanske känns det igen lite ansikten från Uppsala, Luleå och Skellefteå då. 

Victory

Annons:
Upp till toppen
Annons: