Annons:
Etikett02-teknik
Läst 773 ggr
AnnaL
2007-06-13 20:13

Hiki waza, bakåttekniker

Krävs det mer… något för att få ippon för en bakåtattack, hiki waza, i tävling? Svårformulerat, men jag undrar om domarna är hårdare i sin bedömning av hikitekniker än andra tekniker.

En person sade till mig på en träning att min hiki inte var ippon för att jag inte backade undan tillräckligt långt. Nu vet jag att jag backade undan utanför tôma, men min zanshin sög big supertime, så mycket riktigt vad det ingen ippon. Jag tyckte ändå det var konstigt uttryckt; man borde väl kunna få en ippon på hiki waza utan att backa ut ur lokalen? 

Har också hört, som insinuerat ovan, att det är svårt att få poäng på bakåttekniker. Är det sant? Varför? Borde väl vara lika effektivt att döda någon baklänges som framlänges?

Annons:
AnnaL
2007-06-17 18:02
#1

*putt*

michiko
2007-06-18 00:03
#2

Vad jag har lärt mig ska man inte backa 100km bort… Zanshin försvinner eller bryts när man kommer så långt ifrån varandra.

AnnaL
2007-06-19 01:02
#3

#2 Intressant! Jag anar var den tanken kommer ifrån, och tänker genast på något liknande: att man vid en framåtattack ska satsa på att hålla ögonkontakt hela tiden och backa ifrån attacken istället för att springa rakt fram och exponera ryggen. Har fått höra från några håll att det här senare är förkastligt, att man "rullar av" motståndaren (?)… fast jag har nog inte förstått hur det kan vara dåligt att behålla ögonkontakt hela tiden.

 Samma sak med do, de blir så mycket lättare om man håller ögonkontakt när man drar förbi?

 
I vilket fall känns det som att det är samma skola: att hela tiden ha kontrollen, och att den som du säger försvinner när man backar för långt och kontakten försvinner.

 
*glad* Så har jag aldrig tänkt på hiki!

AnnaL
2007-09-30 10:23
#4

Sen måste ju hiki-waza lida av samma som framåtattacker, att en hiki-kote är svår att få poäng på medan hiki-kote-men är lättare…

MorVoR
2009-05-18 21:26
#5

Hehe, ut ur lokalen hade vart fräsigt.

katsugi-waza e bäst!

FredUm
2009-05-19 10:53
#6

Ut ur lokalen, då gäller det att vara rätt säker på att poängen sitter…

/Fredrik, som nyligen förlorade en match på två raka hansuko där minst en var hiki-men som inte satt… :S

Annons:
Hakhen
2009-05-21 20:27
#7

Det bästa är nog att fråga någon som gott domarutbildning eller har god erfarenhet som domare.

För egen del har jag haft anledning att tänka på ki-ken-tai-no-ichi vid hiki-tekniker. Det brukar vara svårare att få energi, svärd och kropp att verkligen forma en enhet vid hiki-tekniker än de tekniker som går framåt. Risk för att svärdet är på väg framåt, kroppen är på väg bakåt och ki är fokuserad på motståndaren snarare än på att hugga.

Brukar försöka att tänka på att verkligen få in en god träff med energin framåt innan jag börjar backa bakåt med zanshin.

/H

Upp till toppen
Annons: