Annons:
Etikett02-teknik
Läst 865 ggr
AnnaL
4/22/07, 10:32 PM

Framåtlutad attack?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bifogar här en bild på hur en typisk attack ser ut när jag gör den. (Jag kan inte riktigt säga vad jag ska göra, skulle kunna vara en liten kote på väg, eller med tanke på att jag precis får smisk: en liten men.)

Oavsett vilket: Hjälp! Jag har dragits med de här problemen sedan jag började, där den framåtlutade attacken är det värsta. Jag kommer helt enkelt inte åt den. Varje sensei, senpai, kohai och förbipasserande lokalvårdare har anmärkt på bristerna, jag har sett dem själv på kort och film och jag har fått en massa goda råd, men jag känner inte att jag gör någon förändring alls, än mindre framsteg.

Vad 17 gör man med en sådan här hållning (och armarna… *ryser*)?

(Jime hade en intressant teori om hur man med shinai kan putta på en framåtlutad kendoka i nacken istället för i ryggen, men det lämnar jag åt honom att förtydliga.)

Jag har försökt så många olika knep, men landar alltid så här till slut. Den här gången försöker jag med internetsupport :)

Kära bullen: aaargh!?

Annons:
NaginatakaWiik
4/22/07, 10:58 PM
#1

Eftersom jag egentligen inte har en susning om hur en attack i kendo ska se ut så borde jag kanske vara tyst, men det är inte min starka sida så jag låter bli.  Oskyldig

Du har säkert redan hört det här men det finns en sak som jag tänker på när jag ser bilden som kanske är del i problemet.

Jag får känslan av att du sträcker dig mot din motståndare, att du inte kommer tillräkligt nära, vilket brukar betyda att du måste komma närmare i förflyttningen.

Jag har själv haft liknande problem i naginata där jag kompenserar min bristande "närkontakt" med att luta mig fram. Det som hjälpt mig är att göra attackerna långsamt, upprepade gånger och verkligen jobba med förflyttningen, känna i hela kroppen hur jag måste jobba för att komma hela vägen in. När fötter och kropp börjar hitta rätt då ökar jag tempot aningens och först när det har börjat känns någorlunda vettigt så börjar jag tänka på pinnen jag håller i och vad den gör.

För att citera min stora idol Sensei Gunilla Hansson: "Det minst viktiga i naginata är naginatan. Om kroppen gör rätt, gör naginatan rätt." Kanske det går att implementera även på kendo? 

Undrar om det här hjälper eller om jag bara upprepar det som är självklart…! Skrattande

Wariba
4/22/07, 11:00 PM
#2

Så som jag blev lärd (och lär ut) så kan man träna på detta genom att knipa in/ihop skinkorna när du trycker ifrån med vänsterfoten vid fumi-komi.

Svårt att komma ihåg under keiko men testa och känn efter när du gör uchi-komi. 

Om du har denna hållning vid attacker, hur funkar dina nidan-waza?

AnnaL
4/22/07, 11:26 PM
#3

#1 Ja, avståndet låter helt klart rimligt. Jag menar, min pinne är så kort, och den ska nå så långt! Mitt mentala avstånd tror jag är mycket längre än det fysiska, och då hjälper det inte att ta för kort steg ovanpå det, nej. Jag kanske ska sluta inbilla mig att jag kan träffa från spets-mot-spets (Issoku-Itto-No-Maai om man googlar i tio minuter efter rätt glosa).

#2 Jag har aldrig hört knip-knepet förut! Jag skall absolut testa under lugna förhållanden.

Det finns två svar på nidan-wazafrågan. Vid en kote-men anpassar jag mig nämligen genom att ta ett kort steg inför koten och sedan inte sträcka ut armarna. Sedan när jag kommer in för men så gör jag antingen om samma sak (böjda armar) eller träffar nedanför monouchi. Vid andra nidan-waza träffar jag helt enkelt inte med monouchi. Med andra ord: de funkar inte?

Thomas-S
4/22/07, 11:26 PM
#4

NaginatakaWiik säger precis det jag skulle ha sagt. Att du sträcker dig efter motståndaren och inte tror på dig själv att du når om du är rak i ryggen och gör din attack. Kan också bero på stress som vi har pratat om förut. Du vill komma först och är spänd. Jag tror att alla har haft samma upplevelse i början av sin kendo karriär. Jag var också väldigt framåt lutande i början, men det kommer att försvinna ju säkrare du blir på dig själv, och när du känner att du faktiskt kan vara rak i ryggen och nå din motståndaren. Inte mycke till hjälp kanske, men ett försök till att trösta och hitta en förklaring.

AnnaL
4/22/07, 11:29 PM
#5

#2 Ett tredje alternativ vid kote-men är förstås att jag fuskar och inte använder mig av fumikomi alls. Då får inte kroppen någon anledning att börja luta. Jag märker när jag läser vad jag skriver att jag omedvetet har lärt mig en massa genvägar!

AnnaL
4/22/07, 11:33 PM
#6

#4 "försvinna ju säkrare du blir på dig själv"

Ja, jag undrar, gör det? Jag grubblar så klart mycket runt det här, och hur mycket som är stress/rädsla och hur mycket som är.. knasig teknik. Men framförallt funderar jag mycket på om det här verkligen är en sådan sak som läker av sig självt (eller åtminstonde blir bättre). Mycket som jag vill rätta till hos mig är sådant som mer erfarna säger "det kommer med tiden", men hör de här framåtlutade attackerna till det?

Jag har börjat tvivla lite på det nu den senaste tiden :S

Annons:
Thomas-S
4/22/07, 11:39 PM
#7

Jag måste tyvärr säga som dom andra, "det kommer med tiden". Du kommer att se när nästa kull av nya kendoka kommer, dom kommer att göra exakt samma misstag som du har gjort, och du kommer att ge dom goda råd när dom tycker att det känns konstigt och avigt.

AnnaL
4/23/07, 12:12 AM
#8

Men "det kommer med tiden" är ett så trevligt svar! Det är lite som att jag kan sätta mig och kolla på tv så ordnar det sig :P Nej, nu busar jag bara med dig; jag förstår vad du menar. Och det är skönt att höra. Därmed inte sagt att jag ska sluta jobba med saken. Knipa skinkor och jobba med förflyttning!

… men finns det mer?

Thomas-S
4/23/07, 12:21 AM
#9

Det är jätte svårt att förklara så här, det bästa är att visa rent praktiskt vad jag menar. Kom på junior träningen på tisdag eller fredag. Då kan jag visa hur jag lär juniorerna att inte luta sig framåt.

AnnaL
4/23/07, 12:26 AM
#10

#9 Det vore uppskattat!

AnnaL
4/23/07, 12:30 AM
#11

Vet ni vad som precis slog mig? Jime sade en gång att de framåtlutade attackerna kunde påverkas av svaga vadmuskler. Svag muskel --> dålig fart framåt --> överkompensering med överkroppen. Skulle det inte kunna vara så? Jag tyckte det lät vettigt.

NaginatakaWiik
4/23/07, 1:39 AM
#12

Det är klart att rent teoretiskt kan svaga muskler kan vara en del av det, men jag tror det handlar om andra saker i första hand. Det enda sättat att ta reda på det är att ge sig på en rörelseanalys, vilket jag tror är bortkastad tid (ge mig 2 timmar med dig i bara underkläderna så kan vi nog få en rörelseanalys och ta reda på det. Vilket iofs låter rätt trevligt! Oskyldig  ). För att svaga muskler ska vara en avgörande faktor så borde de vara så svaga att du märker det i fler aspekter av din träning än bara den här attackbiten.

Gör det inte till ett större problem än det är. Leta inte för långt bort från källan utan börja allra närmast och titta sen utåt om du inte hittar lösningen. Och bara för att du har hittat lösningen så innebär det ju faktiskt inte att det försvinner på en gång. 

Personligen har jag en känsla av att källan till alla problem är förflyttningarna…….!

AnnaL
4/23/07, 11:10 AM
#13

#12 Hai! Wakarimashita! *rei*

Ockhams rakkniv :) Men snacka om prestationsångest att visa hur mina ben rör sig utan hakama, då syns ju verkligen bristerna. 

Ja vänta nu… Det var kanske det jag ville fixa ja.

Annons:
AnnaL
5/3/07, 11:32 AM
#14

Nu har jag fått senseifeedback och ovanpå allt annat som här har sagts så har vi det faktum att jag står på tå. Med andra ord var det inte så långt ifrån det där med svaga vadmuskler. I praktiken blir det ju det jag får när vänster ben är för böjt.

Sen kanske en rakare benställning inte är hela lösningen, men det är ännu något att jobba med.

Hakhen
3/20/09, 3:06 PM
#15

Hej Anna,

Här kommer ett sent inlägg på en intressant tråd.

1) Du har en poäng i att det finns en skillnad mellan det mentala och det fysiska avståndet. Du kan börja träna från ett närmare avstånd och sedan öka på.

2) När det gäller svaga muskler skulle jag inte sikta in mig vaderna i första hand. I kendo behövs en ruskig bålstabilitet, dvs. magmuskler som klarar av att hålla upp överkroppen i fumikomi. Hela hållningen ska bäras upp av den nedre delen av magen.

Ett träningstips: Var väldigt medveten om hur du andas i attacken. Innan attack fyller du hela magen med massor av luft. Sedan spänner du magen och håller inne all luft tills shinai träffar målet och du ger kiai. Att träna på djupandning och att spänna magen är något som man lätt gör på ett helt vanligt träningspass.

/Håkan H

Sehvrin
3/22/09, 9:16 PM
#16

Det var ju ett tag sen tråden startade, så: Hur har det gått, Anna?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnnaL
3/23/09, 3:31 PM
#17

#16 Bra och dåligt .

Problemet kvarstår till största delen i parträning, men jag tror jag fått bort det ur min fotförflyttningsträning. Jag kan alltså hugga kote-men i luften utan att falla framåt, men står det en partner framför mig dyker jag med hjälmen först.

På senare tid har jag fått problem med hjälmen så om jag dyker får jag i princip hjärnskakning . Av den anledningen blir jag mer och mer skärpt på att göra raka attacker. Jag tror att nu handlar det inte om att jag inte kan göra en upprätt attack, utan att jag faller tillbaka i ett gammalt mönster som jag haft sen nybörjarterminen.

Värst blir det under övningar som kote-nuki-men. Jag hugger kote och missar och faller framåt samtidigt som partnern smäller till en men. Itai, itai!

Lustigt nog så har en av nyckelbitarna i problemet varit att luta mer framåt i grundposition.

Tidigare har jag haft min tyngdpunkt i kamae något bakåtlutad, så när jag har attackerat har jag överkompenserat framåt som en pendel. Genom att istället göra min kroppshållning i kamae rak (något som för min kropp känns som framåtlutning) så har jag inte behövt kompensera och därmed haft lättare att inte falla framåt.

Summa sumarum, problemet kvarstår till stor del, men jag har större kroppsuppfattning och är på väg att lösa det. De viktigaste delarna i lösningen har varit att öva attacksteg kote-men-kote-men-kote-men och att ha känslan av att kroppen lutar framåt när jag står i kamae.

Jag tycker nog den intressantaste biten är att det inte har handlat så mycket om att spänna magen, träna muskler, justera avstånd… Alltsammans har förstås varit med i ekvationen, men med facit i hand tycks grundproblemet ha varit kamae, alltså det som händer före, inte under tiden.

Coolt tycker jag, och det visar vad nyttigt det är med en riktigt erfaren sensei som kan titta på när man tränar.

Tack för frågan, det var nyttigt att få utvärdera situationen igen .

Hakhen
3/24/09, 4:56 PM
#18

Roligt att det går framåt! Jag är absolut ingen erfaren tränare och skulle aldrig ta ordet sensei i min mun för att beskriva mig själv.  Min sambo är både sjukgymnast, japanska och före detta kendooka. Hon har instruerat mig en del i japansk vardagshållning. Och i kendo gäller det ju att både vara rak i ryggen och samtidigt avslappnad för att kunna hugga snabbt.

En liten hållningsövning som hon lärt mig går så här. Stå med ryggen mot en vägg, hälarna någon cm från tröskeln och med både höft och skuldror och bakhuvud mot väggen. Lägg ena handen på magen just under naveln för att lokalisera var nedre delen av magmusklerna är. Det är denna del av magen som ska hålla upp överkroppen (man ska ha ett lätt "drag" eller "anspänning" här). Om magen håller upp överkroppen så kan man vara avslappnad i axlar och rygg och ändå rak i ryggen. I början känns detta lite konstifikt men det tar sig med tiden.

Försöka att behålla denna hållning och detta "drag" i magen även i fumikomi. Jag tror nämligen att magmusklerna måste hjälpa till med att dra höften framåtEn del beskriver detta som att knipa med stjärtmusklerna, jag är mer inne på magmusklerna.

Det är några välmenade tips men jag vill inte röra till det hela! Men det är ju det som är kendons "väg", att putsa på sina tekniker och sträva efter att göra vacker kendo! Gambatte kudasasi!

/Håkan

MorVoR
5/18/09, 8:41 PM
#19

Nu har jag inte läst allting…

Men, om du inte gjort det ibörjan bör du träna på att ha shinaien tryckt mot ryggen, med hjälp av armarna.

Fattar du inte får jag försöka rita en bild, eller nåt.

Eller så har du gjort den förr. :) Men det är en bra träning för att hålla ryggen rak.

Upp till toppen
Annons: