Annons:
Etikett01-kendo-i-allmänhet
Läst 609 ggr
antonz0r
2007-04-09 16:48

Att borja i japan

Hej!
For drygt ett ar sen fick jag reda pa att jag skulle studera utomlands i ett ar, och att det "utomlands" var japan. Visste vid det tillfallet i princip ingenting om japan, an mindre om kendo.

Sa i slutet av augusti for jag och drygt en manad senare borjade jag med kendo av nan okand anledning.

Jag har nu ungefar 4manader kvar pa mitt utbytesar och har tranat kendo i drygt ett halvar. Nu till min fraga; ar det nan mer som borjat sin traning i japan? och isafall, hur var det att senare trana i sverige?

Ju mer jag tranar har desto mer nyfiken blir jag pa hur kendo ar i Sverige. 

Ni far ursakta avsaknaden av a, a och o =)

Annons:
Yuriko
2007-04-09 21:19
#1

Jag började i och för sig inte min träning i Japan, och har egentligen aldrig tränat där (Jag har tittat på, men fegat ur när de frågat om jag vill vara med..), men kan slänga ut mina tankar och jämförelser ändå.

Skillanden, som jag har märkt, mellan japansk och svensk kendo är egentligen mer skillnaden mellan senseier. En del, både i Japan och Sverige är och lär ut på ett sätt, medan andra är och lär ut på et annat.

Annars är väl japansk kendo ganska mycket mer tävlingsinriktad, som jag har sett den. Folk tränar för att vinna tävlingar. I Sverige är det vanligare att träna för att träna, och inget mer med det. Dessutom är japansk kendo ganska mycket "Gör så!" och svensk kendo lite mer "Gör så, för att…".

Den kendo jag har sett i Japan är håradre än kendo i Sverige. Eller åtminstånde är den hård på ett annat sätt. Är man t.ex inte tillräckligt snabb, får man se till att bli snabbare, direkt. I Sverige är det mer som "Du behöver kanske bli lite snabbare, men det kommer med tiden". Mer ödmjukt, liksom.

Hur som helst, det här är bara vad  jag själv har sett/upplevt och tycker. En del tycker säkert att jag har helt fel, men.. jaja..

AnnaL
2007-04-18 12:50
#2

Hur började träningen i Japan? Dum fråga kanske, men har du rustningstränat och i så fall, när började du med det? Är nyfiken på om japanerna stressar mer eller mindre än oss med att trä på bogu, och kan ju börja med att fråga hur det var för dig :)

Upp till toppen
Annons: