Annons:
Etikett01-kendo-i-allmänhet
Läst 394 ggr
AnnaL
5/7/07, 6:57 PM

Kvinnor och vapen (artikel)

"For many women, self-defense is at least one reason for taking up a martial art, and so most, at least in my experience, choose an unarmed art such as aikido, karate, or judo […]. Weapons arts that include kata practiced in pairs such as kendo, naginata, or jodo are not usually seen as vehicles for learning self-defense--after all, what good is knowing how to defend yourself with a seven-foot-long naginata if you are unlikely to be carrying it with you all the time?"

Av någon märklig anledning fastnar jag i artiklar som rör kvinnor och kendo. Följande artikel uppskattade jag mycket, om varför vapenbudo kan vara lämpligare än annan budo för att träna upp kvinnor till självförsvar.

"… one thing that I learned in my aikido training was that despite the claims of the instructors ("See, the weak can overcome the strong"), when training with men of a similar or higher level, power does count. A lot."

Why Women Should Wield Weapons av Dianne Skoss.

Annons:
[mingdie]
5/9/07, 3:47 PM
#1

Hej Anna. Bra artikel. Jag har själv tränat Aikido till och från i 28 år. Aikido utan vapenträning ger dig inte en bra grund som jag ser det. Min träning har innehållit upp till 50% vapen med Jo och Boken. Bra timing och mai har jag fått genom vapnen vilket hjälper i min Aikido.

Efter ryggskada genom arbete så kanske jag inte kan gå tillbaka till Aikido men jag kommer att fortsätta med vapen övningar. Ni kanske kan få mig att börja med Kendo som verkar kul.

Till sist så grattis till ett bra forum. Kommer att fortsätta att läsa.

Mvh

Eddie

AnnaL
5/11/07, 2:33 PM
#2

*pushar för den här artikeln*

jag tycker den är jättebra.

Upp till toppen
Annons: