Annons:
Etikett01-kendo-i-allmänhet
Läst 3337 ggr
AnnaL
2007-04-04 01:57

Vad är bränntejp?

Jag skriver en artikel om fortvård och undrar nu vad ni vet om bränntejp. Jag har skrivit följande:

"I de innersta kendokretsarna viskas om denna gudagåva: bränntejpen som kan skydda dina fötter under flera dagars läger. Det är Johnsson & Johnssons Elastikon som avses, men det finns möjligen andra märken med samma egenskaper på marknaden. Tejpen används för att skydda undersidan av foten mot förslitningsskador. Man tvättar tassen noga innan appliceringen och ser till att den är torr, annars sitter tejpen inte bättre än någon annan sort. Därpå eldar man med en tändare på själva klistret tills det börjar bubbla och så sätter man fast tejpen på foten."

Nu fick jag dock höra att det egentligen handlar om en japansk tejp särskilt utvecklad för kendo. Som sagt: vad vet ni?

Edit: Artikeln är klar och ligger här.

Annons:
Wariba
2007-04-08 01:47
#1

Tejpen har funnits länge och har knappast tagits fram med kendo i åtanke.

Det är möjligt att andra märken finns, och då i så fall någon japansk modell, men Elastikon är den tejp som brukar omnämnas i sverige som bränntejp.

AnnaL
2007-04-08 14:03
#2

Är det så att man eldar på tejpstackaren?

Wariba
2007-04-08 17:31
#3

Jajamen!

Tanken är att man smälter limmet, utan att elda hela tejpbiten, för att sedan låta limmet stelna och härda direkt mot huden.

Inget skönt om man försöker pressa fast tejpen på en blåsa eller ett sår.

Bäst är att runda till kanterna innan, för att på så sätt minimera chansen att tejpkanterna rullas upp.

AnnaL
2007-04-08 17:36
#4

Ehh.. Bryr man sig om att ta av den, eller får man med sig hela hornlagret då? Man kanske väntar tills den ger upp och släpper av sig själv?

Eller är ryktena om flera dagars hållbarhet kanske överdrivna? :O

Wariba
2007-04-09 03:03
#5

Man kan rycka den direkt efteråt eller låta den sitta kvar.

Jag brukar mest köra bränntejp när jag inte kan vila fötterna, på läger och liknande. 

Om jag då har fått på bränntejp och den sitter bra, brukar jag låta den sitta kvar tills jag kan få vila fötterna, och kanske byta ut tejpen mot lite compeed.

Helst ska man sätta på tejpen flera timmar innan ett pass, för att låta tejpen härda ordentligt.

När den väl har fått grepp så släpper den inte så lätt.

Eventuellt får man trimma kanterna om den börjar rulla upp.

Då kan den sitta kvar…..allt för länge faktiskt.

AnnaL
2009-06-16 20:06
#6

Jag hittade bränntejp på Zombierunner för under hundralappen inklusive frakt, med dagens kurs. Rullen kom efter tre arbetsdagar som vanligt brev.

Annons:
Kedeviss
2009-06-24 17:35
#7

#6 Bra tips!

Ovetenskap
2009-07-27 22:46
#8

Direktlänk

och hur lång är en inch jo 1 inch = 2.54 centimeter (enl. google).

Bra tips Anna! Jag kommer köpa eftersom jag är Stockholms mest skadedrabbade kenshi (OBS! detta är inte nödvändigtvis sant)

Ovetenskap
2009-07-28 23:57
AnnaL
2009-08-14 14:56
#10

#9 Mja, det ser inte ut att vara samma sak. Elastikontejpens lim är (vad jag förstår) unik i det att man kan elda på det så att det härdar mot huden.

Ovetenskap
2009-08-18 00:30
#11

#10 Ja du har nog rätt i. När jag gick in till budo-fitness häromdagen så hade dom inte någon sådan tejp.

Kedeviss
2009-10-12 11:51
#12

Jag beställde bränntejp. Det är klurigt att få den att fästa ordentligt men när jag väl lyckades satt den som berget. Bra grejer!

Upp till toppen
Annons: